– Det har gett oss en rad olika styrkor på företagssidan. Det innebär att vi kommer kunna leverera allt från växlar i molnet till vanliga mobilabonnemang. Vi har varit en fullserviceleverantör när det kommer till vanliga telekomtjänster, men nu kan vi exempelvis även erbjuda wifi-management och LAN-management. Vi har helhetslösningar för både lanet och wanet – och olika typer av säkerhetslösningar, säger Mats Almgren, affärsområdeschef till Telekom idag.
Ska bredda basen bland företagskunderna
Han konstaterar att det blir mycket enklare att vara kund när allt ligger i samma lättöverskådliga paket, med ett och samma nummer för att ringa kundservice. Ett viktigt steg är att Telenor nu ska bredda basen bland företagskunderna.
– Nu vänder vi oss till alla, från de minsta enmansföretagen till de största företagen – med helhetslösningar, både kring fast och mobilt. Tidigare har vi varit ganska svaga på småföretagarsidan, men nu kommer vi helt klart lägga i en högre växel för att även nå de små och medelstora företagen. Och det ska vara enkelt att vara kund hos oss, säger Mats Almgren.
Wifi ersätter tv
Bredbandsbolaget har fler än 600 000 fiber- och bredbandskunder, samt knappa halvmiljonen tv-kunder. Nu har de Telenor som tjänsteleverantör. Både befintliga och nya kunder kommer läskas med nya paketlösningar och erbjudanden. Ett exempel är Telenor Kombo där kunder som samlar bredband och mobil hos Telenor får mer surf på mobilen eller snabbare hastighet på sitt bredband hemma.
Mats Almgren berättar att företagskunderna kommer erbjudas samma typ av kombination som privatkunderna, med skillnaden att tv istället ersätts av wifi. Affärsområdeschefen tror att managerad wifi kommer bli en av storsäljarna.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se