Brister i operatörernas säkerhet

Bara hälften av de svenska tele- och internetoperatörerna har aktuella och testade planer för att hantera allvarliga störningar. Det beskedet fick Post- och telestyrelsen i en enkät.
Nu vill PTS att operatörerna tar ett stadigare grepp om säkerhetsarbetet.

Operatörerna måste bedriva ett kontinuerligt och systematiskt säkerhetsarbete för att uppnå säkrare elektroniska kommunikationer. Det är innebörden i ett förslag till allmänna råd från Post- och telestyrelsen som nu går ut på remiss.

– Samhället blir allt mer beroende av både telefoni och internet. Det är därför viktigt att operatörerna bedriver ett medvetet arbete för att höja säkerheten i både nät och tjänster, säger Anders Johanson, chef för avdelningen för nätsäkerhet på PTS.

PTS förslag till allmänna råd har nu skickats på remiss till bland annat operatörer och myndigheter. Målet är att de ska börja tillämpas under våren 2007.

Finns allvarliga brister

Problemet är att det i dagsläget verkar finnas allvarliga brister i de svenska operatörernas beredskap. PTS gjorde för drygt ett år sedan en enkätundersökning bland 94 tjänsteleverantörer, varav 68 svarade. Den visade att två tredjedelar av tillhandahållarna arbetar kontinuerligt med riskanalyser och att de har rutiner för att hantera mindre avbrott och störningar.

Bara knappt hälften av de tillfrågade angav att de har aktuella och testade planer för att hantera allvarliga störningar.

”Enkäten visar att det finns behov av att förbättra tillhandahållarnas förebyggande arbete och beredskap för både mindre störningar och större avbrott.”, skriver PTS i den konsekvensutredning som ligger till grund för det aktuella förslaget.

Behövs riskanalyser

En grundförutsättning för säkra kommunikationer är att operatörerna bygger sina nät och tjänster så att störningar och avbrott i det längsta kan undvikas. När störningar och avbrott uppstår, ska det vara möjligt att begränsa konsekvenserna, påpekar PTS.

För detta krävs att operatörerna är medvetna om vilka risker de är utsatta för. De ska därför regelbundet genomföra riskanalyser genom att identifiera hot mot verksamheten samt bedöma sannolikheten för att hoten inträffar och deras konsekvenser för verksamheten. Operatörerna ska sedan besluta om hur de ska hantera riskerna. Det kan exempelvis handla om att göra investeringar i näten eller att ta fram underhållsrutiner. Om en störning eller att avbrott inträffar, ska operatörerna ha planerat för vilka åtgärder de ska vidta. De bör exempelvis ha rutiner för att kunna avsätta extra personal för att avhjälpa avbrottet.

Enligt konsekvensutredningen är den vanligaste orsaken till störningar i kommunikationsäten strömavbrott.

Fakta

Känsliga punkter i näten

Post- och telestyrelsen pekar på ett antal känsliga punkter i kommunikationsnäten:

• lokalstationer

• basstationer

• kontrollfunktioner för basstationer

• register för att lokalisera användare

• kunddatabaser

• knutpunkter för trafikutbyte

• driftledningscentraler

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.