Samarbetar med F1-stallet
Ett exempel är brittiska Formel 1-stallet McLaren. De har inlett ett samarbete där NTT Communications SD-WAN hanterar de mängder av data som processas av teamet. Hubben vid tävlingsbanan är uppkopplad mot McLarens ”Mission Control”, vars 32 tekniker fattar 90 procent av alla strategiska beslut under ett lopp.
– Bara själva volymen av data utgör i sig en utmaning – bland annat att säkerställa att den levereras så punktligt som möjligt för att kunna fatta strategiska beslut. Vi måste överföra data så snabbt det går från 21 platser runt om i världen, på så långt avstånd från McLarens brittiska huvudkontor som Melbourne i Australien och Austin i USA, säger Rendeep Singh, chefsstrateg för McLarens F1-stall.
Under en helg vid banan samlar man in omkring 150 GB data som levereras snabbt och pålitligt via NTT Communications SD-WAN. 100 GB eller mer, genereras under själva körningen, och det handlar främst om information som flödar från bilens sensorer. Det blir fem sessioner per helg, med två bilar som samlar omkring 10 GB styck.
Över 200 sensorer
– För att ge en uppfattning så finns det hundratals sensorer på bilen, och varje sensor kan mäta ett antal parametrar. Så det vi har fler användbara mätvärden att behandla än antalet sensorer som finns på bilen. Och du kan inte bara sätta mer folk på att processa den här datan eftersom det skulle komplicera och försena kommunikationen och beslutsfattandet, säger han.
McLaren-chefen konstaterar att NTT Communications SD-WAN är en förutsättning för att klara av de snabba processerna och de stora volymerna.
– Genom att säkerställa att uppgifterna kommer i realtid kan våra tekniker omedelbart börja visualisera, utreda och använda datan. Det är möjligt tack vara att vi har en robust länk. Vi väntar inte på att filer ska laddas ned – vi väntar inte till slutet av varvet för att se vad som händer. Vi behöver fatta de rätta besluten så snabbt som möjligt. Om exempelvis säkerhetsbilen skickas ut så kan man ha två sekunder på sig att bestämma huruvida man ska gå in i depå – och vilka däck man i så fall ska sätta på, säger Rendeep Singh.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se