– Hur kan det komma sig att jag vet mer om främmande människor på Facebook än om mina medarbetare? Med Salesforce Chatter kan resten av kontoret skicka tweets till mig och använda kanaler som de föredrar att använda privat, även på jobbet, säger Marc Benioff, VD på Sale
Håller koll på allt
I likhet med andra sociala nätverk ska de vanliga funktionerna som profiler, statusuppdateringar och grupper finnas inkluderade. Chatter integrerar även med Twitter och Facebook, vilket uppges underlätta för slutanvändare när det gäller uppdateringar och åtkomst till personlig information i det egna nätverket.
Fast kanske mest intressant är den funktion som ser till att applikationer och verksamhetens data kopplas till konversationerna. Till exempel så håller tjänsten reda på om en presentation ändrats eller om en applikation uppdaterats. Chatter kan i de fallen skicka meddelanden som gör att andra användare blir medvetna om förändringarna.
Tjänsten kopplar också till smarta mobiltelefoner som kör Windows Phone, Blackberry och Iphone.
Tillgänglig nästa år
Saleforce Chatter är planerad att släppas ”någon gång nästa år” och kommer att ingå i alla kommersiella versioner av Salesforce CRM. Man släpper även en utvecklingsplattform till Chatter för att främja utveckling av nya applikationer för integration med tjänsten. En separat prenumeration på Chatter kostar från 500 kronor per månad.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 19 november 2009