Det sociala nätverket flyttar till företaget

Salesforce har utvecklat en tjänst för byggandet av sociala nätverk inom företag, med koppling till både intern information och öppna resurser som Twitter.

Det sociala nätverket flyttar till företaget

Salesforce.com lanserar en ny molntjänst kallad Salesforce Chatter. Tjänsten bygger på tanken bakom sociala nätverk som Twitter och Facebook och uppges göra det möjligt för företag att samarbeta och kommunicera i realtid i sociala nätverk anpassade för den egna verksamheten.

Enligt Salesforce har dessa typer av nätverk i första hand försett konsumenter med information om vad som händer i deras omvärld, medan företagen hamnat lite vid sidan om. Med Chatter är tanken att detta ska åtgärdas genom att användare, applikationer och data kopplas ihop till en och samma konversation.

– Hur kan det komma sig att jag vet mer om främmande människor på Facebook än om mina medarbetare? Med Salesforce Chatter kan resten av kontoret skicka tweets till mig och använda kanaler som de föredrar att använda privat, även på jobbet, säger Marc Benioff, VD på Sale

Håller koll på allt

I likhet med andra sociala nätverk ska de vanliga funktionerna som profiler, statusuppdateringar och grupper finnas inkluderade. Chatter integrerar även med Twitter och Facebook, vilket uppges underlätta för slutanvändare när det gäller uppdateringar och åtkomst till personlig information i det egna nätverket.

Fast kanske mest intressant är den funktion som ser till att applikationer och verksamhetens data kopplas till konversationerna. Till exempel så håller tjänsten reda på om en presentation ändrats eller om en applikation uppdaterats. Chatter kan i de fallen skicka meddelanden som gör att andra användare blir medvetna om förändringarna.

Tjänsten kopplar också till smarta mobiltelefoner som kör Windows Phone, Blackberry och Iphone.

Tillgänglig nästa år

Saleforce Chatter är planerad att släppas ”någon gång nästa år” och kommer att ingå i alla kommersiella versioner av Salesforce CRM. Man släpper även en utvecklingsplattform till Chatter för att främja utveckling av nya applikationer för integration med tjänsten. En separat prenumeration på Chatter kostar från 500 kronor per månad.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.