Digitala event i fokus för svensk uppstickare

samarbete Univids molnbaserade och interaktiva plattform har redan använts under Almedalsveckan.

Digitala event i fokus för svensk uppstickare

När de två KTH-alumnerna Erik Skogetun och Jonathan Rintala lade grunden till molntjänstbolaget Univid under 2019 hade ingen hört talas om covid-19 och ingen visste att intresset för att arrangera digitala event skulle explodera under de kommande åren.

Univid togs ursprungligen fram för att digitalisera föreläsningar, men grundarna såg snabbt större möjligheter än så för plattformen och siktade på marknaden för digitala event.

Skräddarsys direkt i webbläsaren

– Vi märkte att marknaden verkligen skrek efter bra lösningar. I dag använder bolag runtom i Norden vår plattform för att skapa interaktiva och vackra event och webbinarier som kan skräddarsys av användaren direkt i webbläsaren, säger Erik Skogetun.

Univid lyfter fram enkelheten och interaktivitet som viktiga egenskaper för plattformen. Det är enkelt att skapa en quiz eller omröstning och deltagarna i eventet kan samla ihop poäng baserat på hur delaktiga man är.

– Vi vill komma ifrån stela, formella och direkt tråkiga upplevelser; för att istället låta värden själv skapa engagerande, kreativa och roliga event som deltagarna minns, säger Jonathan Rintala.

Enligt Univid kan plattformen visa upp interaktivitet som andra digitala eventlösningar inte kommer i närheten av – tusentals reaktioner och hundratals chattmeddelanden på event med några hundra deltagare.

– De som kommer till oss har tröttnat på komplicerade och tidskrävande eventplattformar. De behöver något som är lätt att sätta upp och en plattform de kan känna igen sig i och vara självsäkra med, säger Erik Skogetun.

Kapitaltillskott på åtta miljoner kronor

För att kunna växa har Univid nu tagit in ett kapitaltillskott på åtta miljoner kronor. Bland investerarna finns riskkapitalbolagen Spintop Ventures, JNE Invest och Quinary.

Med kunder som Facebook och Almedalsveckan har Univid redan visat att plattformen har kapacitet för stora, digitala event. Under Almedalsveckan genomfördes 700 event under fyra dagar.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.