Känner varandra
TDC har samarbetat med Effero ett flertal tillfällen och har även nu pågående projekt inom Västerås kommun samt vid Stockholms Läns Landsting.
Effero ansvarar för drift förvaltning och utveckling av telefoni och har i dag drygt 100 000 anknytningar. Företaget hjälper kunderna att skapa ordning i sina telefonisystem genom en rad olika tjänster. Bland annat kan man hjälpa med administration, växelbemanning, utbildning i telefonisystem och upprättande av företagsgemensam telefonkultur.
– Att bli en del av TDC och deras erbjudande kommer innebära fantastiska möjligheter till nya kunder, säger Jonas Magnusson, vd för Effero.
Framtidstro
Volvo var tidigare Efferos största kund men beslutade nyligen att själva ta över all telefoni i ett steg mot ett standardiserat ip-baserat telefonisystem för hela koncernen. Mer om det går att läsa i det kommande numret av Telekom idag den 7 februari.
TDCs uppköp av Effero beräknas vara genomfört i mars efter ett godkännande från Konkurrensverket. Innan dess uttalar man sig inte om strategiska målsättningar, men avsikten är att expandera verksamheten snarare än att lägga ner den.
– Vi är glada och stolta över att ha vunnit den här affären som även andra intresserat sig för. Jag tror att både vi och Effero känner att det här var bästa lösningen för bägge parter, säger Ulf Baggström till Telekom idag.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 28 januari 2008