Charlotta Kvarnström är sedan drygt tre år tillbaka partner på EY och nordiskt ansvarig för teknik, media och telekombranschen hos konsultjätten. Innan dess arbetade hon bland annat 20 år i olika ledande roller på Accenture.
Experten: ”Tillväxten och lönsamheten är utmaningar”
Branschen
Fler branschöverskridande partnerskap och ett större tillväxtfokus är några av sakerna vi kommer få se mer av i Telekom-Sverige 2024. Det slår Charlotta Kvarnström på EY fast i sin trendspaning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Därför var hon ett självklart namn som trendspanare i Telekom idags artikelserie där vi summerar 2023 och blickar framåt mot 2024.
Här är Charlottas spaningar:
Hur är läget i Telekom-Sverige?
– Precis som i de flesta andra sektorer så märks det ekonomiska läget av. Tillväxten och lönsamheten är utmaningar. Samtidigt har telekombranschen visat sig vara mer motståndskraftig än många andra branscher. Uppkoppling är numera ett av våra basbehov och det är förstås positivt för bolagen.
Charlotta Kvarnström pekar bland annat på en rapport EY gjort som visar att enbart 16 procent av de tillfrågade konsumenterna aktivt har minskat sina utgifter för olika telekomtjänster de senaste åren.
– Samtidigt sticker Sverige ut som det land där flest konsumenter har sagt upp eller kommer att säga upp minst en streamingtjänst. Vi ser också att 60 procent av de tillfrågade nu mer aktivt letar efter mer förmånliga erbjudanden för exempelvis mobilabonnemang, genom olika jämförelsesajter online.
Experten har noterat ett stort fokus på kostnadsbesparingar i telekombranschen under det gångna året.
– Telekombolagen har fokuserat mycket på att förbättra lönsamheten den vägen. Dessutom har vi naturligtvis sett försök till att förbättra avkastningen på de infrastrukturinvesteringar som operatörerna gjort i 5g-nätet.
Vad var det viktigaste som hände i Telekom-Sverige 2023?
– Utvecklingen av generativ ai har påverkat alla branscher avsevärt och telekom är inget undantag. I vår studie ”Top 10 risks in telecommunications 2024” konstateras att 68 procent av telekomföretag globalt inte gör tillräckligt för att hantera de oavsiktliga konsekvenserna av ai, säger Charlotta Kvarnström och fortsätter:
– Samtidigt tror 53 procent av telekomföretagen att kostnaderna för cyberbrott kommer att överstiga 3 miljoner dollar år 2023, upp från 40 procent från föregående år så proaktiv hantering av dessa risker kommer att vara avgörande och representerar en stor förändring i branschen.
En annan av årets viktigaste händelser var enligt experten Ericssons avtal med AT&T kring open ran.
– Jag tror att vi kommer se ett större fokus på open ran även i Norden. Det blir intressant om Nokia och Ericsson bestämmer sig för att gå all in på mjukvarubaserade lösningar och öppna api:er.
Vad trodde du det skulle hända mer av i Telekom-Sverige 2023?
– Jag hade förväntat mig ett större fokus på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsmodeller. Det ser jag som vägen till tillväxt. För att få avkastning på de stora investeringar som gjorts i 5g-näten tror jag det behövs nya partnerskap och ekosystem.
I rapporten Reimaging Industry futures study som EY släppte 2023 framgår det att nordiska företag i lägre utsträckning än sina globala konkurrenter börjat investera i framväxande teknologier som 5g och IoT.
– Hela en tredjedel av företagen säger att bristande förståelse för hur 5g kan användas är ett stort hinder.
Rapporten konstaterar också att anställda på nordiska företag både känner ett mindre stöd från företagsledningen och får en mindre budget för 5g-investeringar än sina globala konkurrenter.
Måste lyfta affärsnyttan med 5g
Telekombranschen har inte heller lyckats tydliggöra möjligheterna och den stora affärsnyttan med 5g i exempelvis industrin enligt experten.
– På EY jobbar vi med många olika branscher och jag kan säga att det är väldigt få produktionschefer i industrin som vaknar på morgonen och funderar på vilken 5g-lösning de ska investera i.
– Marknaden behöver utbildas och lösningarna behöver bli tydligare och mer värdebaserade. Återigen så tror jag mycket på partnerskap med andra företag. Northstar-projekten med Ericsson och Telia är ett positivt exempel på det och jag hoppas vi får se fler sådana satsningar 2024.
Genom olika typer av bundlings-lösningar tror Charlotta Kvarnström att operatörerna kan hitta tillväxt.
– Det finns ett intresse för att bundla exempelvis olika typer av säkerhetstjänster och på konsumentsidan ser vi ett intresse för att bundla olika sorters smarta hem-lösningar.
Även om operatörerna behöver göra sitt, och testa många olika nya grepp för att lyckas räkna hem de stora investeringar som gjorts i 5g tror Charlotta Kvarnström att förutsättningarna fundamentalt behöver förändras inför 6g-utrullningen om några år.
– Det har varit likadant varje generations mobilnät, operatörerna gör enorma investeringar i infrastrukturen och någonstans tror jag den här dynamiken behöver förändras.
– Att pusha olika generationers mobilnät och sedan låta operatörerna ensamma sitta med risken för avkastningen tror jag kommer bli svårare och svårare för tillverkarna. Just nu finns det inga pengar till 6g-investeringar.
Vilken utveckling får vi se 2024?
– Det kommer att bli ett ökat fokus på transparenskrav, ökade compliancekrav och globala minimiskatter. Under året kommer flera nya EU-regleringar att träda i kraft, exempelvis för skydd i digital verksamhet och CSRD, med ett behov av beredskap för nya legala ramverk för digitala aktörer och aktörer som upprätthåller den digitala infrastrukturen.
Dessutom kommer det naturligtvis hända mycket på 5g-fronten spår Charlotta Kvarnström. Inte minst kopplingen mellan det femte generationens mobilnät och företagens hållbarhetsarbete kommer att bli tydligare.
– I Reimagining Industry futures study framgår att hållbarhet är en ny väldigt viktig drivkraft för 5g-utvecklingen, säger hon och fortsätter:
– För det första tror företag på att teknologin i hög utsträckning kan hjälpa dem att minska sin miljöpåverkan. För det andra ökar nu kraven på hållbarhet när företag väljer sin ICT-leverantör.
Minskad komplexitet i kundresan
Men experten tror också att vi kommer att få se ett större fokus på att minska kompexiteten i kundresan.
– Det blir mycket teknikprat i telekombranschen och det är inte så konstigt. Samtidigt behöver bolagen förstå sina kunder. Kunderna vill ha enkelhet och värde för pengarna, säger Charlotta Kvarnström och fortsätter:
– 50 procent av hushållen i vår Decoding the Digital Home studie anger att upplever att de betalar för innehåll som de inte tar del av och även om kundnöjdheten har ökat något sedan förra året så upplever konsumenterna komplexitet i kundresan, exempelvis när det gäller att kunna jämföra olika erbjudanden, samt vid installation och konfiguration av utrustning och lösningar
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se