– Stabilitet och trygghet var grundläggande i vår bedömning av inkomna anbud. Utöver det krävdes en hög kostnadseffektivitet och en lösning som kunde samverka med våra befintliga system. Tele2 och Datametrix kunde svara på dessa behov samtidigt som deras kompetens och konkurrenskraftiga erbjudande gjorde dem till ett självklart val, säger Karin Ancker, projektägare hos Swedavia AB och LFV.
Nytt för de båda blir att de nu får en riktig kontaktcenter-lösning i form av Ciscos IPCC Express, något som man hade önskat redan varit på plats när vulkanaskan drog in över Europas flygplatser.
Möjlighet till separat utveckling
Den nya plattformen ska integreras mot de båda organisationernas verksamhets- och affärssystem men trots att det är ett gemensamt avtal kan lösningarna komma att utvecklas åt olika håll med tiden.
– De är två separata verksamheter och avtalet gör det möjligt för dem att utvecklas var för sig efter sina behov, säger Martin Cullberg, ansvarig för Tele2s företagsmarknad.
Däremot kommer det även fortsättningsvis att vara möjligt att exempelvis koppla samtal mellan Swedavia och LFV.
Upphandlingen är den sjätte som Tele2 vinner inom ramen för Kammarkollegiets ramavtal, något som Martin cullberg är mycket nöjd över.
– Att Swedavia och LFV, med höga krav på säkerhet och trygghet väljer Tele2 för sin kommunikationsplattform, visar på styrkan vi besitter vad gäller att erbjuda stabila och anpassade lösningar med bäst värde för pengarna, säger han.
Fakta
Swedavia och LFV
Luftfartsverket delades den 1 april 2010 i Swedavia AB som äger och driver de svenska flygplatserna och LFV som har hand om själva flygverksamheten, exempelvis flygledning.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se