Klartecken för avancerat drönartest – ska flyga till Gotland

drönare Norrköping Airport har tagit ett stort steg framåt inom drönarteknik, detta då de inlett ett samarbete med Aero EDIH. Målet är att visa att drönare kan flyga långa sträckor på ett säkert och tillförlitligt sätt.

Klartecken för avancerat drönartest – ska flyga till Gotland

Genom partnerskapet mellan Norrköping Airport och Aero EDIH (Aero European Digital Innovation Hub) har flygplatsen nu erhållit ett så kallat Simulation Package och ett Fieldtest Package. Detta för att möjliggöra en demonstrationsflygning på 16 mil till Visby över öppet vatten. Förhoppningen är att detta ska öppna för nya möjligheter inom transportsektorn.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Vi vill kunna bevisa att det är möjligt att använda drönare på längre sträckor och skapa en luftrumslösning som är upprepningsbar säger Svante Swärd Rudström, affärsutvecklare på Norrköping Airport.

Geozonen indikerar den zon där drönarna ska testas.

Norrköping Airport vill erbjuda luftrummet som en tjänst för fler företag och aktörer som vill utföra långdistansdrönartester. Detta kan gynna både flygplatsen och kommunen genom ökad aktivitet och stärkt regional utveckling. Detta är särskilt relevant för utvecklingen av u-space, ett reglerat och säkert luftrum för drönare, vilket är viktigt för framtidens transporter.

Testflygningar genomförs under kontrollerande förhållanden

Aero EDIH är en förutsättning för att säkerställa att EASA kommer att godkänna demonstrationens säkerhetsstandarder. EASA, Europeiska unionens flysäkerhetsbyrå, arbetar inom ett fyrastegsprogram för drönarintegration. Målet är att uppnå full integration mellan drönare och traditionell lufttrafik till år 2035.

I nuläget utvärderas steg tre i fyrastegsprogrammet där testflygningar under kontrollerade förhållanden spelar en avgörande roll för att säkerställa säkerhet och funktionalitet.

– Vårt huvudmål är att i framtiden kunna transportera både människor och gods, vilket kommer att kräva fortsatt utveckling och anpassning av luftrumslösningar och drönarteknik för att möta dessa behov, säger Svante Swärd Rudström.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.