– De företag som reser har stött på Orange som mobiloperatör utanför Sverige. Så jag tror att målgruppen redan har en positiv känsla för varumärket, säger han.
Integrerade tjänster
Det är en riktig storstädning som France Telecom-koncernen gör nu. Det är inte bara varumärket Equant, som har använts i den globala företagsförsäljningen, som försvinner. Det gör även Wanadoo och en rad andra, mindre varumärken som FT har arbetat med.
Omdaningen är en del av det så kallade Next-initiativet, som syftar till att skapa en total konvergens inom koncernen. Orange Business Services kommer att erbjuda integrerade tjänster som inkluderar både fast och mobil telefoni, data, nätverkstjänster, it-tjänster och utkontraktering.
– Vi skapar en enhetlig försäljningsstyrka och en enhetlig leveransapparat. Kunden behöver bara en kontakt, även om flera leverantörer är inblandade i att producera tjänsten, säger Roger Söderberg och tillägger att de tekniska frågorna skjuts bort från kunden.
Han trycker särskilt på att den svenska verksamheten nu får bättre möjligheter att integrera mobila tjänster. Orange är med i Freemove-alliansen med mobiloperatörer, dit Teliasonera anslöt sig för en tid sedan.
Även sme-segmentet
Orange Business Services erbjuder redan i dag produkten Business Everywhere i Sverige. Den inkluderar alla de här komponenterna. Användaren kan ansluta mot sitt företagsnät via vilken accessform som helst, få allt samlat på en faktura och bara ha en kontakt för all support. Det är i alla fall vad man utlovar.
I och med att Equant försvinner kommer verksamheten även att riktas mot sme-segmentet. Men målgruppen är fortfarande företag som har behov av kommunikationslösningar som sträcker sig utanför Sveriges gränser. För att nå den här gruppen krävs mer färdigpaketerade lösningar.
– Det har vi redan i en del andra länder, och under det här året ska vi titta på vad som ska tas in i Norden, berättar Roger Söderberg.
Orange Business Services finns för närvarande i 166 länder och territorier och har kunder i över 220.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se