Samtidigt har ”ersättningshandeln” i Västeuropa börjat visa vissa tecken på trötthet, då den smartphoneförsäljningen faktiskt avtagit något från kvartal till kvartal.
Utför för Nokia
Någon större bidragande faktor till den generella smartphonesuccén kan man knappast kalla Nokia. I fråga om smartphones var den finska jättens försäljningssiffror till kanalen väldigt låga under årets andra kvartal. Detta beror enligt Gartner delvis på en mycket konkurrensutsatt marknad som fått luften att gå ur efterfrågan på Symbian, men också på lagerhanteringsproblem i Europa och Kina.
Roberta Cozza berättar att kanalen istället har arbetat hårt på att minska sina lagernivåer, bland annat genom att dumpa priserna på äldre produkter. Som en följd är Nokias kanal numer ganska mager och prognosen ser därför än dystrare ut inför tredje kvartalet 2011. Också Research in Motion tappar mark inom smartphones, från 19 procent till 12 procent jämfört med samma tid i fjol. Dessutom får RIM i den totala försäljningslistan se sig förpassade till sjätteplats av spurtande ZTE, mycket på grund av en åldrande portfölj och problem med försenade leveranser.
Apple bättre än väntat
Desto bättre går det för Samsung som bland annat genom stark efterfrågan på Galaxy S II (fem miljoner sålda enheter i slutet av juli) seglar upp till tredjeplatsen bland världens ledande smartphoneleverantörer. Dock gör deras svagare närvaro i mer priskänsliga marknadssegment att de tappar en smula totalt sett.
Några som inte tappar alls är Apple. Snarare fortsätter man med nästan 20 miljoner sålda enheter överträffa förväntningarna, trots att Iphone 4 snart kommer att ersättas av en ny modell. En del av framgångarna kan tillskrivas de 42 nya återförsäljare i 15 länder som man knutit till sig under andra kvartalet 2011.
Gartner konstaterar att Steve Jobs & co tillsammans med Google är de självklara vinnarna i smartphonemarknadens ekosystem. Sammanlagt har IOS och Android fördubblat sin del av marknaden till nästan 62 procent, alltså upp 31 procent jämfört med motsvarande period 2010. Något som mestadels tillskrivs operativens användarvänlighet och attraktiva appar – med en extra skjuts från plattformsägarnas konsumentfriande portföljer av tjänster.
Fakta
Smartphone OS-toppen
1. Android 43 procent (17 procent)
2. Symbian 22 procent (41 procent)
3. Apple IOS 18 procent (14 procent)
4. RIM 12 procent (19 procent)
5. Bada 2 procent (1 procent)
6. Microsoft 2 procent (5 procent)
7. Övriga 1 procent (3 procent)
————
FÖRSÄLJNINGSTOTAL Q2
1. Nokia 23 procent (30 procent)
2. Samsung 16 procent (18 procent)
3. LG 6 procent (8 procent)
4. Apple 5 procent (2 procent)
5. ZTE 3 procent (2 procent)
6. RIM 3 procent (3 procent)
7. HTC 2 procent (2 procent)
8. Motorola 2 procent (3 procent)
9. Huawei 2 procent (1 procent)
10. Sony Ericsson 2 procent (3 procent)
11. Övriga 36 procent (28 procent)
* Siffrorna inom parentes visar motsvarande andel Q2 2010.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 11 augusti 2011