Genesys byter ägare

Slutligen har Alcatel-Lucent och Permira kommit överens. Permira köper kontaktcenterlösningen Genesys för 10 miljarder kronor, men analytiker är osäkra om framtiden.

Genesys byter ägare

Ursprungligen övervägde Permira att köpa upp hela Alcatel-Lucents företagsdivision, men parterna kunde inte komma överens om prislappen. Permira valde att i stället fokusera på vad som anses vara kronjuvelen i Alcatel-Lucents företagsdivision, nämligen kontaktcenterplattformen Genesys som rapporterade intäkter på cirka 3,3 miljarder kronor under 2010.

Permira uppges betala 10 miljarder kronor för affären vilket även inkluderar fortsätt stöd från vad som är kvar av Alcatel-Lucents företagsdivision. Affären väntas slutföras tidigt under 2012.

Analysfirman Current Analysis hävdar dock att affären kortsiktigt varken kommer att gynna Alcatel-Lucent eller Permira. Dels får Alcatel-Lucent fortsätta dras med en enhet de försökt sälja i flera månader och dels försvinner åratal av arbete med att integrera Genesys med Alcatel-Lucents organisation. Affären påstås även försvåra den fortsatta utvecklingen av företagets prisade Open Touch-plattform.

Bland fördelarna anges dock att något faktiskt händer, att Alcatel-Lucent får välbehövliga medel samt att Genesys behåller sitt starka och inarbetade varumärke.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.