Googles röstanalys identifierar kunden på tre sekunder

kontaktcenter Speaker ID ger möjlighet till biometrisk inloggning med hjälp av rösten.

Googles röstanalys identifierar kunden på tre sekunder

Tre sekunder av tal – det är allt som behövs för att Googles kontaktcenterplattform ska kunna identifiera personen som ringer in. Det spelar ingen roll vad personen säger enligt Google – det är själva röstavtrycket som används för identifieringen.

Den nya tekniken för röstigenkänning kallas Speaker ID och blir en del av CCAI, Googles teknikplattform som funnits på marknaden i två år och som kan integreras med flera olika kontaktcenterlösningar.

Enkelt lägga till nya kunder

Genom att bekräfta personens identitet helt automatiskt kan kontaktcenteret spara värdefull tid och ge kunderna bättre service. Nya kunder läggs enkelt till i systemet genom att man gör en kort inspelning av deras röst.

– Våra kunder är förväntansfulla inför möjligheten att lägga till maskininlärningsbaserad röstbaserad inloggning utan att behöva skapa nya teknik- och telefoniintegrationer, säger Eric Rossman, partnerdirektör på Avaya.

Avaya är ett av de stora partnerföretag som Google samarbetar med i utvecklingen av CCAI, contact center AI.

Följer etiska regler

Google försäkrar ett den nya tekniken för röstigenkänning är helt i linje med de principer för etisk användning av artificell intelligens som man tidigare tagit fram.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.