Gymkedja storsatsar på kontaktcenter

Intelecom Connect Den nordiska träningskoncernen Health and Fitness Nordic, i Sverige mest känt med varumärket Sats, lägger över stora delar av både inkommande och utgående telefoni till molnbaserade kontaktcenterlösningen Intelecom Connect.

Gymkedja storsatsar på kontaktcenter

Med över 60 träningscenter i Sverige, ungefär lika många i Norge och ett tjugotal i Finland hör Sats tillsammans med systerkedjan Elixia till de stora aktörerna på den nordiska gym-marknaden. Men sedan de båda företagen gick samman 2014 har telefonin varit en av de viktiga frågorna att lösa.

– Vi satt med en Cisco-växel i egen drift som var väldigt eftersatt och eftersom vi inte längre har någon egen serverdrift i övrigt var det naturligt att satsa på en tjänstelösning, säger Peter Sandström, infrastruktur-chef hos Sats Sverige.

Vill lägga allt i Connect

Ett första steg var att överlåta driften av den befintliga växeln på Telenor som tillsammans med sin systemintegratör Daxcom kompletterade den med en kontaktcenterlösning.

– Men det blev bara bökigt och då föreslog Telenor istället Connect (som hos operatören heter Telenor Contact Center). Det blir en samnordiskt leverans där Intelcom står för hela smartheten men Telenor levererar mobila anknytningar i Sverige. Visionen är att ha så lite telefoni som möjligt utanför Connect, säger Peter Sandström.

Närmare det målet kommer man inom kort när Intelecom efter nyår utökar Connect med en integrerad softphone. Den gör det möjligt att helt strunta i mobiltelefoner för exempelvis telemarketing-säljare

– Dialer-delen är väldigt viktig för oss och nästa viktiga steg är att Intelecom kommer att utveckla den ytterligare, säger Peter Sandström.

Utrullningen av den nya telefonilösningen är i full gång. De centrala delarna av företaget med försäljning, ekonomi och kundservice är redan igång och man har börjat även med träningscentren.

– Vi började i mindre skala, lade på fler delar av organisationen efter hand och nu rullar vi ut för att få en helhetslösning, säger Peter Sandström.

Tryckte på för integration mot Zendesk

Ännu så länge är telefoni den kanal som Sats kör via Intelecom Connect, för mejl använder man Zendesk men med integration mot Connect. Kontaktcentret är också integrerat med crm-systemet från Microsoft.

– Det var faktisk vi som pressade på för att få till integration med Zendesk som Intelecom lanserade publikt nyligen, berättar Peter Sandström.

Kostnaden för den nya telefonilösningen blir ungefär den samma som för den gamla konstaterar han.

– Men då får vi mer funktion för samma pengar. I det långa loppet kommer det också att bli en besparing även om det inte varit vårt primära fokus. Det inte minst med den nya softphonen, bättre kontroll på vilka abonnemang vi har och mindre inblandning från it-avdelningen, säger Peter Sandström.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.