Vill lägga allt i Connect
Ett första steg var att överlåta driften av den befintliga växeln på Telenor som tillsammans med sin systemintegratör Daxcom kompletterade den med en kontaktcenterlösning.
– Men det blev bara bökigt och då föreslog Telenor istället Connect (som hos operatören heter Telenor Contact Center). Det blir en samnordiskt leverans där Intelcom står för hela smartheten men Telenor levererar mobila anknytningar i Sverige. Visionen är att ha så lite telefoni som möjligt utanför Connect, säger Peter Sandström.
Närmare det målet kommer man inom kort när Intelecom efter nyår utökar Connect med en integrerad softphone. Den gör det möjligt att helt strunta i mobiltelefoner för exempelvis telemarketing-säljare
– Dialer-delen är väldigt viktig för oss och nästa viktiga steg är att Intelecom kommer att utveckla den ytterligare, säger Peter Sandström.
Utrullningen av den nya telefonilösningen är i full gång. De centrala delarna av företaget med försäljning, ekonomi och kundservice är redan igång och man har börjat även med träningscentren.
– Vi började i mindre skala, lade på fler delar av organisationen efter hand och nu rullar vi ut för att få en helhetslösning, säger Peter Sandström.
Tryckte på för integration mot Zendesk
Ännu så länge är telefoni den kanal som Sats kör via Intelecom Connect, för mejl använder man Zendesk men med integration mot Connect. Kontaktcentret är också integrerat med crm-systemet från Microsoft.
– Det var faktisk vi som pressade på för att få till integration med Zendesk som Intelecom lanserade publikt nyligen, berättar Peter Sandström.
Kostnaden för den nya telefonilösningen blir ungefär den samma som för den gamla konstaterar han.
– Men då får vi mer funktion för samma pengar. I det långa loppet kommer det också att bli en besparing även om det inte varit vårt primära fokus. Det inte minst med den nya softphonen, bättre kontroll på vilka abonnemang vi har och mindre inblandning från it-avdelningen, säger Peter Sandström.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 16 december 2015