Och just så blev det. Efter en tid av reflektion, rådgivning och ridlektioner är det nu dags för Sara Rasmussen att kliva in i nästa uppdrag som chief revenue officer hos det norska energitechbolaget UtilityCloud. Hennes uppgift kommer bli att skala upp det snabbt växande bolaget internationellt.
– UtilityCloud är som ett Kinderägg och en oslipad diamant i ett. Tre i ett med enorm potential, säger Sara Rasmussen till Techtidningen.
En snabbt växande plattform
UtilityCloud grundades 2019 av en grupp erfarna energientreprenörer med målet att förenkla och automatisera energibolags plattformslösningar. Sedan 2021 har bolaget vuxit från noll till 40 miljoner kronor i återkommande intäkter. Allt detta utan riskkapital utan att ha tappat en enda kund.
Plattformen hanterar idag över 10 miljarder kronor årligen och används av mer än en miljon hushåll och företag.
– Det som fångade mig var hur bolaget byggt en stabil grund, steg för steg, med kunden i centrum. De har verkligen löst ett konkret problem, och det märks i både tillväxten och kundlojaliteten. Det är exakt den typen av plattform man vill bygga vidare från, säger Sara.
Efter att ha haft ett antal samtal med olika bolag efter hon lämnade Telness Tech i februari och varit långt gången i flera processer – föll valet på UtilityCloud ganska snabbt.
– Jag visste redan efter det första samtalet med vd:n Torbjørn Hompland att det här var det rätta. Det klickade på det där sättet det bara gör ibland. Lite som när man dejtar – man vet direkt när det är något där.
Förutom teamet och produkten var det branschen i sig som lockade för Sara Rasmussen. Hon berättar att energi länge legat i bakhuvudet som både ett område med stor påverkan och i stort behov av digitalisering.
– Jag har jobbat med allt från bank till telekom tidigare, men energisektorn kändes som ett spännande nästa steg. Den är mogen för förändring och präglad av stora, komplexa affärer – precis det jag gillar att jobba med.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
“Då är man på rätt väg”
I sin nya roll ska Sara Rasmussen ansvara för den globala expansionen av UtilityCloud. Det innebär att hon ska bygga ett nytt kommersiellt team, driva strategiska partnerskap och fortsätta växa försäljningen internationellt.
– Det är egentligen en klassisk cco-roll, men med en modern cro-titel. Jag kommer att sätta ihop ett tight 360-team med komplementära egenskaper inom sälj, marknad, teknisk pre-sales och PR. Det viktiga är inte antalet, utan att alla vet exakt vad de bidrar med och hur vi får ut maximal effekt.
I takt med företagets globala fokus vill Sara Rasmussen bygga ett team över geografiska gränser med en diversifierad talangpool.
– Jag vill inte begränsa talangpoolen till en stad eller ett land. Det viktiga är teamkänslan, inte kontorsadressen. Jag tror dessutom att man behöver en blandning av erfarenheter, åldrar och kulturer i ett globalt kommersiellt team. Inte för att fylla en kvot – utan för att det helt enkelt skapar mer värde.
Ledarskapet präglas av lean management och tydlig målfokus.
– Allting ska helst vara mer än summan av delarna. Ett plus ett ska bli tre, då är man på rätt väg.