Här är Tele2-toppens nya uppdrag

Karriär Grymt bra att vara kvar nära Telekombranschen. Det säger förre transformationsdirektören på Tele2 till Telekom idag om sitt nya jobb på konsultjätten.

Här är Tele2-toppens nya uppdrag

I somras berättade Telekom idag att Lars Beck, Tele2:s transformationsdirektör och senior rådgivare till dåvarande CIO Joss Delissen, att han skulle lämna operatören efter att ha gjort en stor omställning av verksamheten. 15 år fick räcka för den här gången.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Då sa han så här om drömjobbet framöver:

– Bra fråga. Jag har jobbat med både nät och it – och tillsammans. Jag tänker att CTO eller CIO är intressant hos en operatör. Eller sе skulle jag gärna jobba med en transformation av en operatör – men det måste vara mycket action annars är det inte roligt. Eller så funderar jag mig på att sätta mig på andra sidan och hjälpa bolag att skissa på lösningar och sedan skicka in dem till operatörerna. Jag ska fundera över sommaren.

Nu har han funderat färdigt och tidigare i veckan berättade han på sin Linkedin-sida att han nu börjar hos Infosys Consulting, som har management- och it-verksamhet som sitt område.

Telekom idag kollade av läget med Lars Beck.

Vad ska du göra på Infosys?

– Jag kliver in som Associate Partner med nordiskt ansvar inom konsulting för området Kommunikation, Media och Tech, CMT. Jag kommer se till att Infosys Consulting blir en stor spelare i Norden med anställda lokalt och som vet hur det fungerar i våra olika nordiska länder inom området CMT, blandningen av lokal expertis och multinationellt bolag kommer bli perfekt, säger han och lägger till:

– Eftersom jag också gillar att vara med där det händer kommer jag också att konsulta en del där det behövs.

Spännande. Vad är målet med den nordiska delen som du ska bygga upp?

– Målet är att hjälpa våra kunder att inte bara spara pengar utan även att tänka nytt. Även om Infosys är enormt stora med sina 240 000 anställda så ser vi vikten av lokal närvaro och anställda i de nordiska länderna. Målet är att under det kommande året anställa riktigt vassa personer med bakgrund inom automatisering, arkitektur, transformationer och digitalisering.

– Inom mitt fokusområde CMT ska vi vara en naturlig partner att välja när du vill ha rådgivning, ordentlig förändring och tillväxt. Vi hjälper gärna till att öka försäljningen inom olika områden hos våra kunder, inte bara hjälpa till med ”it”. Vi har en hel del starka referenser där vi gjort detta ute i Europa.

Vilket är drömprojektet att jobba med nu?

– Att komma in och hjälpa nya kunder som en ny spelare och verkligen visa vår styrka. Jag hoppas att företagen vågar tänka nytt och titta utanför den vanliga konsultlådan de brukar köpa ifrån. Sen vore det väldigt kul att köra ett ”catalyst” projekt med någon av kunderna som vi sedan kan visa upp på TM Forum där vi självklart tillsammans med kunden går därifrån som vinnare. Tänk vilken boost det skulle vara för kundens medarbetare!

Hur känns det att bli kvar nära Telekombranschen?

– Med tanke på uppbackningen som finns inom Infosys och hur mycket man är villiga att satsa så känns det grymt bra. Infosys omsätter över 20 miljarder kronor bara inom Telekom globalt och är villiga att inte bara växa organiskt lokalt utan även genom lokala partnerskap och förvärv. Har man en lång bakgrund inom teknik så är det väldigt spännande att läsa in sig om de innovationsprogram som Infosys är med i när det gäller 5g. De har samarbetat med de största operatörerna i USA och ligger väldigt långt fram. Så jag hoppas vi kan göra lite innovations labb runt 5g även i Norden.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.