Inte bara mer Telia i Cygates logga

Bransch Loggan med den lila Telia-symbolen är det yttre tecknet på att Cygate nu knutits närmare operatören.
– Cygate har en lång tradition av att vara innovativa och snabbfotade, målet är att vi nu ska bli ännu bättre på att använda deras styrkor och egenskaper, säger Torbjörn Chami, chef för företagsenheten på Telia Sverige.

Under det halvår som gått sedan ägaren Telia satte ner foten och deklarerade att man ville se ett Cygate med starkare band till moderbolaget har rollerna successivt blivit tydligare. I mars fick Cygate ta över hela ansvaret för koncernens affärer när det gäller kundplacerad utrustning och kundanpassade lösningar vilket innebar att personalstyrkan ökade med ett nittiotal personer. Med i flytten följde även mellan 200 och 300 växelkunder.

Förändringen av logotypen och den grafiska profilen som smyglanserades under torsdagsnatten gör det nu också mycket tydligt vart Cygate hör hemma.

– Genom att vara en del av Telia, och en stor internationell koncern, står vi på en jättes axlar och får mer muskler att fortsätta utvecklas. Vi ökar vår redan starka kompetens och därmed också vår kundnytta. Genom Telia ökar vi också vår geografiska täckning och därmed vår närhet till våra kunder. Vi blir helt enkelt mer Cygate, men med mer av allt det bästa från Telia, säger Patrik Olsson, vd på Cygate i samband med lanseringen av den nya profilen.

Telia närmare kunderna

Lika viktigt är det fördjupade samarbetet för Telia, vilket redan den tidigare chefen för företagsaffärerna, Sverker Hannervall, gjorde klart när Patrik Olsson utsågs till ny vd för Cygate i höstas. Om Telias stora nätinvesteringar ska omsättas i nytta för kunderna måste integration vara en tydligare del i helhetserbjudandet.

– Det djupare samarbetet slår samman det bästa från två världar. Cygate blir starkare och bredare, Telia blir snabbare och närmare kunden, säger Torbjörn Chami, som efter Telias stora omorganisation är chef för företagsenheten i Sverige.

Komplexitet utmanar

Förändra behov hos kunderna är ett annat viktigt skäl att knyta operatörs- och integratörstjänsterna närmare varandra.

– För kunderna går det idag ingen tydlig skiljelinje mellan it och telekom. Eftersom deras utmaningar på området blivit allt mer komplexa vill man ha stöd av någon som kan ta ett helhetsansvar och få saker att fungera, så att man själv kan fokusera på det man är bäst på – den egna verksamheten. Det behovet möter nu Cygate och Telia tillsammans, säger Patrik Olsson.

Att det ändå funderats över kundernas reaktion på de ändrade relationerna mellan bolagen kan anas i omlanseringskampanjens rubrik som lyder: Inget är förändrat, allt är nytt.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.