Ip-Only söker rätt till fulfiber

Marknadsföring Fulfiber, finfiber och företagsfiber är tre av tolv ord med fiberanslutning som nätoperatören Ip-Only hoppas få varumärkesskydda.
– Det är en del i vår varumärkesförnyelse, säger kommunikationsdirektör Camila Buzaglo.

Det är i ljuset av att Ip-Only vill kommunicera med nya målgrupper man ska se anssökan om varumärkesskydd för en rad fiberord, menar
Hur Ip-Only tänker använda orden de vill varumärkesskydda kommer vi att få se mer av i höst, säger Camila Buzaglo.

Camila Buzaglo

– Vår primära målgrupp har tidigare varit it-avdelningar och nätverkstekniker som kan allt om nätanslutningar. Men nu satsar vi stort på utbyggnaden av fiber till stora delar av landet och vill nå alla typer av kunder med vårt öppna nät. Då blir det också viktigt att förnya vårt varumärke och och hur vi kommunicerar, säger kommunikationsdirektör Camila Buzaglo på Ip-Only.

Som ett led i det arbetet har operatören lämnat in en ansökan till PRV om varumärkesskydd för 12 sammansatta fiber-ord. Förutom de slangbetonade fin- och fulfiber handlar det bland annat om orden företagsfiber, framtidsfiber, festivalfiber och fäbodsfiber.

– Kombinationerna av det här är oändliga men vi har valt att försöka skydda några av dem, säger Camila Buzaglo.

Fulfiber i prislistan?

Hur hon tänker använda orden är hon förtegen om men vi gissar att fulfiber i alla fall inte kommer att dyka upp i Ip-Onlys prislista. Snarare handlar det om ord som lämpar sig för marknadsföring riktad mot de nya önskade kundgrupperna. Något besked om ett eventuellt skydd kan operatören inte vänta sig förrän efter semestrarna.

– Vi har en liten kö av ärenden just nu, säger Martin Berger, jurist på Patent- och registreringsverket, PRV.

Hur stora chanser Ip-Only har att lyckas med sin ansökan vill han inte uttala sig om man han konstaterar att ett varumärke ska ha en särskiljningsförmåga i förhållande till andra produkter inom samma område för att man ska kunna registrera det. Det skulle till exempel vara omöjligt att varumärkesskydda mörkrostat kaffe, eftersom det finns många tillverkare som erbjuder just det.

Går att invända mot beslut

Skulle Ip-Only lyckas varumärkesskydda exempelvis företagsfiber innebär det att inga andra inom telekomsfären skulle få använda ordet. Däremot skulle ett företag inom textilbranschen mycket väl kunna erbjuda en företagsfiber.

Under en period på tre månader efter att PRV fattat beslut om varumärkesskydd finns det möjlighet att lämna in invändningar mot beslutet.

– Vi gör en så noggrann bedömning vi kan och använder olika verktyg för att försöka ta reda på om något är unikt, men vi kan inte allt om alla branscher och ibland blir det fel och då kan vi rätta till beslutet under invändningsperioden, säger Martin Berger.

Hos Ip-Only hoppas man så klart få grönt ljus för varumärkesskydd av de tolv fiberorden men skulle man få nej verkar det inte vara någon katastrof för den kommande marknadsföringssatsningen.

– Då kör vi ändå, säger Camila Buzaglo.

Vill man veta mer om varumärkesskydd kan man kolla in PRV-skolan på myndighetens hemsida.

Fakta

Orden som Ip-only vill skydda

• Fackfiber• Festivalfiber• Finansfiber• Finfiber• Flexibilitetsfiber• Framtidsfiber• Frihetsfiber• Fritidsfiber• Fulfiber• Fuskfiber• Fäbodsfiber• Företagsfiber

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.