It-branschen bäst på kundtjänst

It-branschen ligger i topp när det gäller att ge kundservice via telefon. Det visar kundtjänstföretaget Teleperformance årliga undersökning.

För elfte gången har Teleperformance undersökt hur väl åttio av Sveriges större företag sköter sig när det gäller kundkontakt via telefon. Till varje företag har man ringt trettio gånger och mätt svarstider och antal tappade samtal. Dessutom har man betygsatt samtalen med avseende på bland annat bemötande, produktkunskap och förmågan att uppfatta köpsignaler.

It-branschen har under tidigare år legat bland de sämsta i undersökningen men har i år seglat upp till en förstaplats. Allra bäst är mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson.

Totalt har branschen en andel tappade samtal på nio procent, vilket är mindre än hälften så mycket som branscherna detaljhandel, finans och energi som alla ligger på över 20 procent.

Fakta

Andel tappade samtal i olika branscher

IT – 9%

Media – 13%

Operatörer – 17%

Resor – 19%

Detaljhandel – 22%

Finans – 22%

Finans – 23%

Källa: Teleperformance

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.