Hon pekar ut information om kunderna som operatörernas viktigaste tillgång. Det är kunddata som ska vara utgångspunkten för alla förbättringsåtgärder och lanseringen av nya tjänster. Den är basen för exempelvis personaliserad annonsering, vässad kundservice eller total kundupplevelse.
– Rätt använd kunddata kan generera nya intäktskällor för telebolagen, säger Clare McCarthy.
It för telebolagen
Situationen kommer tydligt påverka operatörernas it-behov och prioriteringar under 2013. Här är de viktigaste it-trenderna:
• Eftersom marginalerna är snävare än vad de har varit kommer operatörer i ökad utsträckning att investera i ”business intelligence” och analysverktyg.
• För att behålla de befintliga kunderna krävs bättre system för att optimera kundupplevelsen och ”customer experience management” utvecklas till en rapportkälla som används på alla ledningsnivåer.
• Leverantörerna behöver möta de tuffare marknadsförutsättningarna med ökad flexibilitet och nya typer av partnerskap med operatörerna.
• Ericsson nämns bland de leverantöer som har introducerat integrerad crm och bss (business support systems) i sina lösningar. Det är exempel på modeller som kan kapa kostnader och effektivisera de operativa modellerna.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 12 december 2012