Vad är viktigast att fokusera på när alla återvänder efter sommarsemestern och vad ser du fram emot mest under den kommande hösten – de frågorna ställde Telekom idag till några svenska kontaktcenter-/kundservicechefer.
Så laddar kundservicecheferna inför hösten
kontaktcenter Hur engagerar man medarbetarna på bästa sätt efter semestern och vilken är höstens höjdpunkt? Så här svarade fem svenska kundservicechefer på Telekom idags fråga.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Malin Anglert, kundservicechef Tele2:
Vilka är dina bästa tips för att engagera medarbetarna när de kommer tillbaka efter semestern?
– Mina bästa tips är att kommunicera mål och inriktning, peppa för att nå våra mål och uppmuntra till samarbete.
Vad ser du mest fram emot under hösten?
– Jag ser mest fram emot att fortsätta utveckla vårt kundmöte och kundupplevelse. Ser också fram emot att spännande ai- och digitaliseringsprojekt som vi jobbar med – just nu ser vi fina resultat i våra chattbotar för både Tele2 och Comviq och vi kommer fortlöpande under hösten jobba med att lansera fler funktioner.
– Under året har vi även själva utvecklat och rullat ut en ai-assistent till våra medarbetare i kundservice. Denna har verkligen givit resultat och varit uppskattad. Det blir spännande att få fortsätta följa hur vi underlättar för våra duktiga medarbetare att skapa en ännu bättre kunddialog med hjälp av ny teknik varvat med ett starkt fokus på kunden.
Chris Öhman, kundservicechef på Coop:
Vilka är dina bästa tips för att engagera medarbetarna när de kommer tillbaka efter semestern?
– Alla vill vi utvecklas på arbetet, och nyckeln till det är enligt mig involvering. Presentera gärna höstens aktiviteter för dina medarbetare, och då händelser som inte ingår i deras dagliga arbetsuppgifter. Dina medarbetare kommer känna nyfikenhet och bidra med värdefulla idéer och feedback.
– Jag brukar även rekommendera minst två workshops för att få igång teamet: en för att återförenas och stärka teamkänslan, och en för att involvera gruppen i den riktning som Coop har och den målbild som finns.
Vad ser du mest fram emot under hösten?
– Jag ser alltid fram emot att förbättra saker. Att dyka djupt i vad som kan förbättras och att analysera och föreslå åtgärder är något jag verkligen gillar. Inom kundservice finns det alltid mycket att förbättra. Det handlar om att identifiera vilket område som ska fokuseras på och sedan tilldela resurser, mandat och tid för att genomföra förändringar. Effektivisering hos kundservice är som ett årshjul – när ett område är förbättrat, blir det aktuellt igen efter att andra områden har gåtts igenom.
Ellen Björnfot, kundservicechef på Skistar:
Vilka är dina bästa tips för att engagera medarbetarna när de kommer tillbaka efter semestern?
– Eftersom vi har ett brutet räkenskapsår kan man säga att detta är lite som ett ”nyår” för oss den 1 september. Då samlar vi hela kundserviceorganisationen och går igenom våra mål och värderingar, resultat från medarbetarundersökningen samt diskuterar vad vi ser i glaskulan inom kundservice kommande tid. Både för oss som avdelning och inom kundservice i stort. Så att vi kliver in i det nya året inspirerade och informerade!
Vad ser du mest fram emot under hösten?
– Hösten är alltid en spännande och pirrig tid i vårt bolag eftersom vi alla är taggade på snö och skidåkning. Det är fullt ”prepp” för att få alla projekt och förbättringar i land inför öppning och vi på kundservice justerar många digitala processer och ser över tillgängligheten, det ska bli roligt att få sätta tänderna i. Från och med september sker en fusion av skistarshop.com:s kundservice in till vår totala kundserviceorganisation och det tror jag kommer att bli toppen! Utöver det sker också stora förändringar på fastighetssidan så att vi ska kunna ta hand om våra boendegäster på ett bättre sätt när dom besöker oss. Men framförallt har jag fantastiska medarbetare runt mig, som gör att jag tycker att det är roligt att komma tillbaka till jobbet efter semestern- det är nog det roligaste när jag tänker efter!
Elin Trapp, kundservicechef på Lyko:
Vilka är dina bästa tips för att engagera medarbetarna när de kommer tillbaka efter semestern?
– Först och främst, se till så att du är på en bra plats själv, det underlättar att skapa engagemang vidare. Kika tillbaka på målen för kommande tid och boka in något roligt att se fram emot. Vecka 40 är det Customer Service week, det ska vi fira!
Vad ser du mest fram emot under hösten?
– Att få komma igång med våra nya system och förhoppningsvis kunna se alla ”wins” med arbetet vi lagt ner på det.
Malin Ekblad, enhetschef kontaktcenter Trelleborg, Skurup och Vellinge kommun:
Vilka är dina bästa tips för att engagera medarbetarna när de kommer tillbaka efter semestern?
– Mitt bästa tips är att fånga upp medarbetaren, stämma av om sommaren varit fin, prata semesterminnen men även lägga planering för hösten så att man känner att det händer saker i verksamheten. Men även börja planera för nästa ledighet som infaller under jul.
Vad ser du mest fram emot under hösten?
– Under hösten ser jag framemot vår fortsatta resa med att renodla vårt uppdrag gentemot förvaltningarna så att det blir tydligt för alla vad det är som förväntas av oss, både internt och externt.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se