Så snabbt växer marknaden för kontaktcenter i molnet

kontaktcenter Om sju år omsätter marknaden för kontaktcenter i molnet 10,8 miljarder dollar enligt Grand View Research.

Så snabbt växer marknaden för kontaktcenter i molnet

En god relation till kunden är avgörande för om ditt företag ska kunna fortsätta växa. Det är en insikt som når allt fler ledningsgrupper och en av anledningarna till att allt större summor investeras i kontaktcenter och framförallt kontaktcenter i molnet, cloud center as a service (ccaas).

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Enligt analysföretaget Grand View Research kommer sektorn att uppvisa en årlig tillväxt på cirka 16 procent de kommande sju åren. Det innebär att molntjänster för kontaktcenter kommer att omsätta 10,8 miljarder dollar år 2028.

En del av förklaringen är det förändrade köpbeteende hos konsumenter som vi sett under coronapandemin, och att dagens kunder ställer höga krav på att snabbt få den hjälp som krävs för att lösa sina problem. Med ett molnbaserat kontaktcenter är det enkelt att skala upp verksamheten vid hög belastning och hantera det faktum att medarbetarna inte är på plats på det fysiska kontoret.

Måltavlor för cyberkriminella

En faktor som kan bromsa tillväxten är dock det ökade hotet från it-säkerhetsattacker. Många kontaktcenter hanterar stora datamängder och känslig kundinformation, något som gör dem till måltavlor för cyberkriminella nätverk.

Grand View Research lyfter fram ett antal tongivande aktörer i sin rapport, däribland Alcatel Lucent, Avaya, Cisco, Enghouse Interactive, Five9, Genesys, Microsoft och SAP.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.