Krönika: ”2025 är året då företagens användning av AI sätts på prov”

krönika Skräddarsydda och branschanpassade AI-modeller och bättre verktyg för kvalitetssäkring. Det tror Jack Tam, CTO på Intuit Mailchimp, att vi kommer att få se under det kommande året.

Krönika: ”2025 är året då företagens användning av AI sätts på prov”

Något som är på allas läppar inför detta nya år är vilka tekniska innovationer vi kommer att få se under 2025, och framför allt hur företagen kommer att förvalta den utveckling som har skett och fortsatt kommer att ske inom AI. Här är de fem trender som Intuit Mailchimp ser kommer att påverka företagens användning av och navigering kring AI under året.

1. Framväxt av specialiserade och branschspecifika AI-modeller

Under 2025 kommer vi att se ett skifte mot mer specialiserade AI-modeller. I stället för breda modeller för allmänna ändamål kommer AI-lösningar att bli mer skräddarsydda för specifika branscher eller vertikaler. AI-modeller kan till exempel utformas specifikt för saker som att skapa rätt varumärkesbilder för en produkt. Då företag behöver lösningar som verkligen förstår hur deras bransch fungerar, kommer dessa specialiserade modeller att överträffa de mer generella modellerna, vilket gör AI ännu mer användbart.

2. Verktyg för att förbättra kvaliteten på AI-genererat innehåll

I takt med att alltmer innehåll genereras av AI blir det allt viktigare att säkerställa att det är korrekt och tillförlitligt. Under 2025 kommer vi att se många nya verktyg som syftar till att förbättra kvaliteten på AI-skapat innehåll. Dessa verktyg kommer att hjälpa till att fånga upp problem som hallucinationer, fördomar eller fel, och se till att det innehåll vi förlitar oss på är korrekt. Man bör betrakta dessa verktyg som kvalitetskontrollsystem för AI-innehåll.

3. Bygga eller köpa?

Då utvecklingen av AI fortsätter att accelerera, ställs företagen inför ett svårt val: ska de bygga sina egna AI-lösningar eller vänta på att något färdigt kommer ut på marknaden? Att utveckla egna system kan kännas som ett vågspel, särskilt när tekniken utvecklas så snabbt. Under 2025 kommer företagen att behöva vara flexibla och hitta en balans mellan att investera i egna anpassade lösningar, och att vänta på att färdigutvecklade lösningar finns att köpa.

4. Utbildningsprogram för AI kommer att bli avgörande

I och med att AI blir alltmer integrerat i företags affärsfunktioner blir det allt viktigare för anställda att förstå hur man arbetar med det. Under 2025 måste företagen investera i AI-utbildningsprogram för att säkerställa att alla – oavsett om de arbetar med teknik eller inte – förstår hur AI fungerar och hur det kan användas effektivt. Det handlar om att bygga upp AI-kunskap inom hela företaget, så att människor inte skräms av tekniken och kan känna sig trygga med att använda den i sitt dagliga arbete.

5. Mer samarbete mellan regeringar och teknikföretag

Under 2025 kommer vi sannolikt att se mycket mer samarbete mellan den offentliga och den privata sektorn när det gäller AI-regelverk. Regeringar kommer att förlita sig på teknikföretag inte bara för rådgivning, utan för deras expertis när det gäller att utforma regler som främjar innovation och skyddar konsumenterna. Detta partnerskap kommer att vara avgörande för att säkerställa att AI fortsätter att vara en positiv kraft som driver tillväxt, löser problem och förbättrar konsumenternas liv, samtidigt som riskerna som följer med ny teknik minimeras.

Jack Tam är CTO på Intuit Mailchimp

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.