Kundservicespecialisten storsatsar: ”Vår största rekrytering någonsin”

kontaktcenter Företaget Releasy, som är specialister inom outsourcad kundservice, ska rekrytera 400 personer fram till sommaren.

Kundservicespecialisten storsatsar: ”Vår största rekrytering någonsin”

Idag arbetar över 1000 anställda på Releasys fyra kontor. Bland uppdragsgivarna finns bland andra Halebop, TV4 och SL.

– Det är vår största rekrytering någonsin. Vi är verkligen glada över det utökade samarbetet med vår uppdragsgivare. Det är också goda nyheter för flera hundra unga jobbsökande i Borlänge, Borås, Linköping och Stockholm. Att arbeta med att hjälpa kunder med deras önskemål eller frågor ger kunskaper och färdigheter man har med sig hela livet, säger Johan Frodell som är vd på Releasy.

De 400 nya kundserviceagenterna kommer att fördelas enligt följande på de fyra kontoren:

Borlänge: 137 personer, en ökning med 32 % jämfört med dagens 425.

Borås: 100 personer, en ökning med 47 % jämfört med dagens 214.

Linköping: 93 personer, en ökning med 29 % jämfört med dagens 325.

Stockholm: 83 personer, en ökning med 96 % jämfört med dagens 86.

Fokus på service och kundupplevelse

Johan Frodell är vd för Releasy och ser väldigt positivt på den stora mängden anställningar. Han berättar för Techtidningen om kraven på kompetens, och förändringen inom kundservice de senaste åren.

Vilken kompetens söker ni hos de nya medarbetarna?

– För det första söker vi den traditionella kundservicemedarbetaren som har ett starkt fokus på service och kundupplevelse. Dessa medarbetare bör ha utmärkta kommunikationsfärdigheter, en förmåga att hantera kundfrågor effektivt och en passion för att skapa positiva kundupplevelser. För det andra söker vi medarbetare med en mer teknisk profil som kan erbjuda djupgående teknisk support, säger Johan Frodell.

Har kraven på kundservice förändrats de senaste åren?

– Ja, vi har sett en tydlig förskjutning mot ett större fokus på kundupplevelsen och kvaliteten mot slutkunden. Tidigare låg ofta betoningen på att hålla kostnaderna för kundservice så låga som möjligt, men idag prioriterar många uppdragsgivare att erbjuda en högkvalitativ och engagerande kundupplevelse. Denna förändring märks särskilt hos de uppdragsgivare vi samarbetar med idag. De värdesätter i högre grad kundnöjdhet och långsiktiga relationer framför kostnadseffektivitet.

”Vår nuvarande uppfattning är att AI inte kommer…”

Releasy använder sig som många andra företag av olika AI-lösningar. Johan Frodell spår dock inte att AI kommer vara en så stor omställning för branschen som många först trodde.

– Vi använder oss av flera olika AI-lösningar internt på Releasy. Vi har utvecklat egna lösningar för voicebot, chattbot och mailbot, samt olika typer av översättningstjänster för skriftlig kommunikation. Dessa lösningar erbjuder vi även till våra uppdragsgivare och har implementerat dem i våra tjänster, säger Johan Frodell.

Vilka lösningar använder ni?

– I samarbete med Indicate me använder vi AI-Insights på de flesta av våra uppdrag, vilket hjälper oss att analysera och förbättra kundinteraktioner. Dessutom använder vi co-pilot genom Genesys Cloud, vilket stödjer våra medarbetare i realtid genom att ge dem relevanta förslag och information under kundsamtal.

Hur tänker ni kring ”AI-revolutionen” inom kundservice?

– Vår nuvarande uppfattning är att AI inte kommer att revolutionera kundservicebranschen på det sätt som många förutspådde när generativ AI först fick sitt genombrott. Vi ser inte att AI kommer att ersätta en stor del av våra medarbetare. I stället tror vi att AI kommer att hantera vissa delar av trafiken i de kanaler där det skapar mest värde för våra uppdragsgivare och deras slutkunder. AI fungerar som ett komplement till våra medarbetare, vilket gör att vi kan erbjuda en ännu bättre och mer effektiv kundservice.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.