– Det är mycket allvarligt att så många sitter och sms:ar när de kör bil. Det går inte att vara uppmärksam på trafiken och samtidigt greja med mobilen. Det är ett oansvarigt beteende som utsätter alla trafikanter för livsfara, säger Dan Falconer, motorexpert på If i ett pressmeddelande.
En av anledningarna kan vara att den nya lagen är otydlig. Lagen innebär inte ett tydligt förbud mot mobilanvändande. I stället är det bedömningen om trafikfarlighet som avgör om det ska tolkas som olagligt eller inte. De flesta svarande i If:s undersökning anser att lagen inte är tillräckligt tydlig med vad man får och inte får göra. Sex av tio svarande i undersökning vill istället se ett totalförbud mot mobilanvändning bakom ratten.
– Det vore bättre att helt förbjuda mobiler, laptops och andra skärmar bakom ratten. Då skulle vi hindra många av de distraherande saker folk fortfarande ägnar sig åt medan de kör. Det skulle göra trafiken säkrare, säger Dan Falconer.
En förare som använder mobilen under körning har sämre reaktionstid och längre bromssträcka. Det finns ingen svensk statistik på hur många olyckor som orsakats av mobilanvändning bakom ratten. Regeringen har tillsatt en utredning som väntas vara klar nästa år.
Sverige är idag det enda EU-land som inte har ett förbud mot att använda mobilen bakom ratten utan handsfree.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se