I andra änden av listan finns internet- och teleoperatörer, där var fjärde konsument är missnöjd med service. Här märks också tv-leverantörerna.
– På Zendesk upplever vi att kundservicen hos tv och Internet-/ telekomleverantörer blir allt bättre med tiden och att kundnöjdheten ökar sakta men säkert. Det är värt att ha i åtanke att konsumenterna byter tele- och Internetleverantör mycket oftare än vad de byter försäkringsbolag, säger Thomas Olsen försäljningschef på Zendesk i ett uttalande.
Undersökningen visar också att den traditionella formen av kontakter, telefon (62 procent som föredrar) och e-post (25 procent), är fortsatt starka. Att enbart 3 procent nu föredrar chatt är lågt, men till 2020 tror 19 procent att chatt blir deras primära kontaktform.
– Trenden är att ”chattbots” i allt högre grad kommer att kunna hantera enkla förfrågningar, medan de mer komplicerade frågorna kommer att hanteras av kundservice och stödpersonal, säger Thomas Olsen.
Fakta
Så klarar sig din bransch
Rese- och hotelleverantör 90 %Försäkringsbolag 89 %Webbshops 87 %Banker 78 %Tele/Internetoperatörer 77 %Transportföretag 76 %Tv-leverantör 75 %
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 13 november 2017