Microsoft in bland ledarna på telefoni

Telefoni Den hårda prispressen och övergången till virtualiserade lösningar fortsätter. Men Gartners magiska kvadrant för företagstelefoni innebär inga stora omflyttningar. De enda är att Microsoft klivit över strecket och placeras bland ledarna och att Aastra försvunnit.

I Gartners Magic Quadrant for Corporate Telephony 2013, som inkluderar kundplacerade lösningar för 1000 användare och uppåt, låg Microsoft som enda tillverkare i visionärsdelen av kvadranten. Nu har de flyttats upp i ledarhörnet, där Cisco ligger i topp följt av Avaya, Unify (tidigare Siemens Enterprise Communications) och Alcatel-Lucent.

Enligt Gartner var Microsoft världens sjunde största tillverkare på marknaden för företagstelefoni när 2013 summerades, med en marknadsandel på 5,1 procent. Det året var tillväxten på hela 106 procent och den rapporteras vara fortsatt kraftig.

Inget givet val

Det är särskilt storföretag som har Microsofts volympaket med licenser som tycker att Lync är en ekonomiskt attraktiv lösning jämfört med konkurrenternas. Å andra sidan, varnar Gartner, är det inte alls säkert att Lync blir så billigt utan ett sådant volymavtal, särskilt om man har många användare som behöver skrivbordstelefoner. Det gäller också att man köper lösningen från en vass integratörspartner med Lync-kompetens, annars är det risk att man får problem med kvaliteten på telefonin.

Den andra förändringen jämfört med telefoni-kvadranten 2013 är att Aastra har plockats bort. Där är förklaringen sammanslagningen med Mitel och samlingen under det varumärket.

Kraftiga rabatter

Mitel ligger tillsammans med NEC och Shoretel i utmanar-hörnet. Huawei och Toshiba räknas som nichspelare, medan det inte finns en enda visionär i Gartner-sammanställningen.

Det är möjligen ganska talande för marknaden för kundplacerad företagstelefoni. Istället för stora visioner om framtiden präglas den av tuff konkurrens från investeringar i molnlösningar och en aggressiv prispress. Enligt Gartner har det varit vanligt med rabatter på 55 – 65 procent på företagsväxlar ända sedan 2009. Kunderna ser telefonin bara som en del i en tätt integrerad och komplett uc-lösning.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.