Den finska telekomjätten växte snabbare än väntat under tredje kvartalet och omsatte 10,1 miljarder euro, vilket är en ökning med 20 procent. Men med tanke på det minskade rörelseresultatet var det ändå inte mycket att glädja sig över hos den finska telekomjätten.
Framför allt för Nokias största affärsområde mobiltelefoner går det tungt. Där minskade vinsten med över 900 miljoner kronor, trots att Nokia kunde öka sin försäljning på årsbasis med 33 procent till 88,5 miljoner enheter. Därmed ökade enligt företaget även marknadsandelen till 36 procent, en förbättring med 2 procent jämfört med förra kvartalet. Det är genomsnittspriset per mobil som är problemet. Snittpriset sjönk till rekordlåga 93 euro, 9 euro lägre än föregående kvartal. Nokias förklaring för det sjunkande snittpriset är att tillväxten i nuläget drivs av utvecklingsländer, där det säljs de billigaste och minst avancerade mobilerna. Försäljningen av mobiltelefoner ökade mest i Kina.