Minskad vinst för Nokia

Idel glada miner var det knappast tal om när Nokia idag redovisade sin rapport för tredje kvartalet 2006. Rörelseresultatet blev 1,1 miljarder euro, det är fyra procent sämre jämfört med samma period i fjol. Endast området multimedia visade ett ökat rörelseresultat.

Den finska telekomjätten växte snabbare än väntat under tredje kvartalet och omsatte 10,1 miljarder euro, vilket är en ökning med 20 procent. Men med tanke på det minskade rörelseresultatet var det ändå inte mycket att glädja sig över hos den finska telekomjätten.

Framför allt för Nokias största affärsområde mobiltelefoner går det tungt. Där minskade vinsten med över 900 miljoner kronor, trots att Nokia kunde öka sin försäljning på årsbasis med 33 procent till 88,5 miljoner enheter. Därmed ökade enligt företaget även marknadsandelen till 36 procent, en förbättring med 2 procent jämfört med förra kvartalet. Det är genomsnittspriset per mobil som är problemet. Snittpriset sjönk till rekordlåga 93 euro, 9 euro lägre än föregående kvartal. Nokias förklaring för det sjunkande snittpriset är att tillväxten i nuläget drivs av utvecklingsländer, där det säljs de billigaste och minst avancerade mobilerna. Försäljningen av mobiltelefoner ökade mest i Kina.

Bara multimedia ökar

Bättre gick det däremot på området multimedia, där bland annat Nokias mobiltelefoner i Nserien ingår. Rörelseresultatet ökade med 49 procent till 366 miljoner euro.

– Inom multimedia fortsätter vi prestera bra, med en kraftig ökning både när det gäller omsättning och rörelseresultat. Och när det gäller nätverk växer vi fortare än marknaden och vi fokuserar nu på en förbättrad lönsamheten, säger Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo i en kommentar till rapporten.

Området nätverk växte på årsbasis med 16 procent, men trots det sjönk lönsamheten med 17 procent. När det gäller området företagslösningar gjorde Nokia en förlust på 65 miljoner euro. Under samma period i fjol var förlusten 37 miljoner euro.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.