Bara under det sista kvartalet 2014 installerade Mitel 177 000 nya anknytningar i sina molnväxlar, varav 24 000 bestod av kunder som återkom till Mitel efter en period hos någon annan leverantör. Jämfört med ett år tidigare har företaget utökat sin användarbas i molnet med inte mindre än 83 procent. Därmed utropar sig Mitel till marknadsledare inom molnbaserad uc, något som de hävdar får stöd i av en marknadsanalys gjort av Synergy Research. I Sverige är Mitel i första hand representerade i molnet genom Telepo som ingick i köpet av Aastra och vars växleplattform används av en lång rad svenska operatörer och tjänsteleverantörer.
Rapporten är den första som omfattar ett helt år efter uppköpet av Aastra i november 2013 och jämför man med de båda bolagens sammanlagda omsättning under 2013 så minskade Mitel sin totala försäljning något under 2014, från 1 156 miljoner dollar till1 104 miljoner dollar. Lönsamheten gick däremot i motsatt riktning och ökade med 25,5 miljoner dollar till 166,9 miljoner (ebitda).