Mobilbranschen vill bryta ner sociala nätverkens murar

Federation I en nära framtid slipper du kanske att fundera på vilka sociala nätverk dina vänner eller kollegor använder när du vill få kontakt. Detta tack vare en ny standard för social federering som mobilbranschen tagit fram.

Mobilbranschen vill bryta ner sociala nätverkens murar

Att vi kan ringa eller sms:a till andra mobiltelefonanvändare oavsett hos vilka operatör de är kunder hos är en självklarhet. Lika enkelt är det som bekant inte att kommunicera mellan olika social nätverkstjänster. Det är något som mobilbranschen hoppas ändra på genom att förvandla mobilnumret till en social knutpunkt. Tekniken som döpts till Social Network Web Enabler har under två år tagits fram av branschorganisationen OMA, Open Mobile Alliance. I korthet ger den mobiloperatörer möjlighet att fungera som en länk mellan olika sociala nätverkstjänster, så kallad federation. På så sätt skulle det kunna räcka att var medlem i ett socialt nätverk men ändå kunna kommunicera med vänner och kollegor som använder andra tjänster, det enda man behöver veta är motpartens mobilnummer.

Förutom att underlätta kommunikationen ska tekniken också göra det enklare för användarna att flytta mellan olika tjänster om man av någon anledning vill byta nätverk.

En förutsättning för att det ska fungera är att de sociala tjänsterna erbjuder api:er baserade på den senaste versionen av standarden Open Social. Ett annat möjligt hinder i vägen är att operatörerna måste hitta ett sätt att få betalt för hanteringen av all den sociala informationen.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.