Avtalsbrott
Men av leverantörerna marknadsförs lösningen framförallt som ett sätt att sänka kostnaderna för samtal från växeln till mobilnätet eller från mobilen till utlandet. Upp till en halvering av räkningen utlovas. Allt handlar om att ladda gatewayen med rätt mobilabonnemang och sedan styra trafiken billigast möjliga väg ut på nätet.
Vad leverantörerna inte pratar högt om är att lösningen ofta strider mot operatörernas abonnemangsvillkor eller åtminstone rör sig i en gråzon.
– Det ses inte med blida ögon av operatörerna och man ska inte fråga för mycket, för då får man så många nej, förklarar en källa med god insyn i branschen.
En rundringning visar att påståendet stämmer även om inställningen hos operatörerna är lite olika. Hos Telia blir det blank nej och informationschefen för mobila tjänster, Bengt Olsson hänvisar till avtalsvillkoren.
– Skulle samtal kopplas fram på detta sätt begår kunden avtalsbrott och ska då ersätta Telia för all den skada som kunden har orsakat, till exempel missade trafikintäkter.
Kluvet hos TDC
TDC har tack vare sin dubbla roll som både operatör och integratör en mer kluven syn i frågan.
– Som integratör stöter vi på förfrågningar från både offentlig sektor och privata företag om att använda mobilgateways för att sänka kostnaderna på det här sättet men för TDC som operatör är det inte ok om vi inte kommit överens om någonting annat. I våra villkor kallas det för onormal vidarekoppling, förklarar Martin Moberg, produktchef för TDC Mobil.
Påföljden om kunden bryter mot villkoren är enligt honom att TDC omedelbart kan stänga ner kunden. Han påpekar också att samma regler egentligen gäller även för mjukvaruklienter i telefonen med möjlighet till least cost routing.
– Men det är en utveckling som vi inte kan bromsa, menar Martin Moberg och tillägger att de själva erbjuder sådana produkter till kunderna när de tycker att det passar för att få exempelvis hänvisning att fungera smidigt i mobilen. När det gäller våra egna återförsäljare hoppas jag att de inte säljer produkter som används på ett otillåtet sätt.
Ingen stor fråga
Hos Tele2 är hållningen till mobilgateways mer avslappnad och Martin Cullberg, affärsområdeschef för företagstjänster tycker inte att det är någon stor fråga.
– Hur vi skulle reagera beror på vilken typ av abonnemang som används. Men om vi skulle se att trafiken i en viss del av nätet eller från en viss kund blir onormalt stor handlar det mer om att vi ska se till att det finns tillräcklig kapacitet i nätet än att vi ska klämma åt någon.
Samtidigt tror han inte riktigt på lösningen som sådan och anser att det är svårt att få det att fungera bra.
– Vi är övertygade om att vi kan erbjuda lösningar som är bättre för kunden i slutändan. Men med de erfarenheter vi själva har som uppstickare vill vi inte stoppa någon som tycker att de har något bra att erbjuda sina kunder.
Mindre mer välvilliga
Anders Tennström är försäljningschef på Telekompaniet, ett av många företag som säljer gateways. Han är medveten om problemet och säger att det sätter käppar i hjulet när det gäller att hitta optimala lösningar för kunden. Men han hävdar att kunderna informeras om vad som gäller och att man inte använder otillåtna abonnemang.
– Telia är oroliga eftersom detta knaprar på deras intäkter. De har mer att förlora än vinna på att tillåta en mobil gateway. Men alla är inte lika restriktiva. Vi brukar jobba med mindre operatörer som vill växa och få nya kunder, då brukar det gå bra även om de kanske inte är jätteförtjusta, berättar han.
Fakta
Så funkar den
• Det finns ett flertal tillverkare av gsm/3g-gateways på marknaden, bland andra tjeckiska 2N.
• Fungerar som en vanlig växelanslutning men om inte all trafik ska gå till mobilnätet krävs växelfunktioner för samtalsstyrning.
• Kostar för en liten lösning med två simkort omkring 15 000 kronor med installation och programmering.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se