Mobillösning för Sveriges Radio klar

Mobilt De Sveriges Radio-medarbetare som haft mobiltelefoni från Telesport får i nästa vecka abonnemang från Telia istället. Det sedan Tele2 och Telia slutligen kommit överens.

Som vi rapporterat om tidigare har det varit oklart hur Sveriges Radio och deras telefonileverantör Tele2 ska lösa mobilfrågan för de SR-medarbetare som haft så kallade täckningsabonnemang i Telias nät via underleverantören och snart avstängda serviceprovidern Telesport. Så sent som i slutet av förra veckan hade Tele2 inget annat besked att lämna än att de arbetade på en lösning. Nu står det dock klart att den lösningen som blev klar under onsdagen är ett samarbete med Telia och att de berörda abonnemangen inom ramen för avtalet med Tele2 flyttas över till tjänsten Telia Jobbmobil Plus.

Enligt insatta källor erbjöds Sveriges Radio först att flytta över användarna till Tele2:s egen tjänst Open, en lösning som SR inte ansåg höll måttet. Istället blev Tele2 tvungna att vända sig till Telia för ett upplägg liknande det Telenor redan fått för Försvaret, också de drabbade av Telesport-härvan.

Frågan om de drabbade mobilanvändarna har behandlats på högsta nivå inom Sveriges Radio och vd Cilla Benkö uppges under fredagen träffa sin motsvarighet hos Tele2, Thomas Ekman, för att bekräfta överenskommelsen.

Kundernas tyngd avgjorde

Några detaljer om hur avtalet mellan de inblandade parterna ser ut har inte läckt ut och hos Telia avböjer man att kommentera affären närmare.

– Det är upp till slutkunden och Tele2 om de vill berätta. Det jag kan säga är att vi sett oss tvungna att gå in och hjälpa till att lösa den uppkomna situationen eftersom det handlar om samhällsviktiga kunder, säger Hans G Larsson, informationsansvarig för kundrelationer hos Telia.

Att nu Telia själva bidrar med kompletterande täckning inom ramen för konkurrenterna Telenors och Tele2s avtal med slutkunderna ska enligt honom ses som en engånghändelse.

– I sak är det inget som förändrats och upplägget att som operatör komplettera sin egen täckning med abonnemang i vårt nät är inte rimligt. Sedan var det här det en situation som behövde lösas och det har vi hjälp till med, säger han.

Telekom idag har sökt Tele2 för en kommentar men ännu inte fått något svar

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.