MTB höjer prognosen för svenska mobilförsäljningen

Mobiltelebranschen, MTB, höjer prognosen för 2006 med 100 000 sålda enheter. Nu tror organisationen att det kommer säljas 3,1 miljoner mobiler i Sverige i år.
Bland företagen är den starkaste drivkraften push-mejl, vilket även driver på försäljningen av smarta telefoner. Avancerade musik- och kameramobiler lockar konsumenter att byta upp sig.

Branschens aktörer rapporterar en mycket god försäljning under årets tredje kvartal, konstaterar MTB. Organisationen ser därför anledning att justera den tidigare prognosen, som pekade mot 3 miljoner sålda mobiler under 2006.

Om försäljningen istället visar sig landa på 3,1 miljoner enheter så innebär det en ökning med mer än 10 procent jämfört med 2005. Andelen 3g-mobiler förväntas överstiga 30 procent av försäljningen i år.

Företagsanvändarna visar ett ökande intresse för e-post i mobilen, främst så kallad push-mejl, vilket bland annat leder till att andelen smarta telefoner kommer att öka till 10 procent av försäljningen redan under 2006. MTB ser även en god efterfrågan av pc-kort och usb-modem med 3g-simkort. Även försäljningen av tillbehör visar en god utveckling i både volym och värde, vilket främst beror på en ökad efterfrågan på headset med bluetooth.

Musik säljer minne

– Mobiltelefoner med musikspelare och de mer avancerade kameramobilerna står för en dominerande andel av försäljningen. Konsumenterna visar ett tydligt ökande intresse för designmobiler med nya former, färger och yta. En markant ökad efterfrågan på minneskort med större lagringskapacitet till mobiltelefonerna och ett kraftigt ökat intresse för nedladdning av musik över mobilnäten visar att användningen av mobiltelefoner som musikspelare, nu verkligen har slagit igenom, säger Mats Holme, vd för MTB.

För 2007 ser MTB en fortsatt positiv tillväxt på mobilmarknaden, där bland annat intresset för rörlig bild i form av video, videoklipp och tv i mobiltelefonerna kommer att öka.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.