Företagsanvändarna visar ett ökande intresse för e-post i mobilen, främst så kallad push-mejl, vilket bland annat leder till att andelen smarta telefoner kommer att öka till 10 procent av försäljningen redan under 2006. MTB ser även en god efterfrågan av pc-kort och usb-modem med 3g-simkort. Även försäljningen av tillbehör visar en god utveckling i både volym och värde, vilket främst beror på en ökad efterfrågan på headset med bluetooth.
Musik säljer minne
– Mobiltelefoner med musikspelare och de mer avancerade kameramobilerna står för en dominerande andel av försäljningen. Konsumenterna visar ett tydligt ökande intresse för designmobiler med nya former, färger och yta. En markant ökad efterfrågan på minneskort med större lagringskapacitet till mobiltelefonerna och ett kraftigt ökat intresse för nedladdning av musik över mobilnäten visar att användningen av mobiltelefoner som musikspelare, nu verkligen har slagit igenom, säger Mats Holme, vd för MTB.
För 2007 ser MTB en fortsatt positiv tillväxt på mobilmarknaden, där bland annat intresset för rörlig bild i form av video, videoklipp och tv i mobiltelefonerna kommer att öka.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 18 oktober 2006