Nec knyter samman hotell i Lund

Ett nytt kommunikationssystem från Nec installeras hos hotellgruppen Grand Hotel i Lund för rumstelefoni, mobila anslutningar och samordnade driftsfunktioner.

Nec knyter samman hotell i Lund

I oktober börjar Nec Scandinavia leverera ett nytt kommunikationssystem till den privatägda hotellgruppen Grand Hotel i Lund. I kedjan ingår förutom Grand Hotel även Hotel Lundia och det nybyggda Hotel Finn.

Systemet ska kombinera server- och sip-lösningar för att knyta ihop telefonin mellan samtliga hotell och täcka kraven på rumstelefoni och mobila anslutningar. Dessutom ingår mjukvaror för hotellens gemensamma driftsfunktioner. Exempelvis får kundtjänsten ett avancerat kontaktcenter med koppling mot bokningssystem för speciallösningar och uppringningsfunktioner. Några andra exempel på funktioner som Nec räknar upp är rumsdebitering, in- och utcheckning av rum via telefon, samt konferensanslutningar. I Hotel Finn får vissa rum även Mobile Extension som rumstelefon.

Helhetsgrepp på kommunikation

Totalt sägs 250 hotellrum placeras i samma nätverk under Necs integrerade hospitalitylösningar, vilket är Necs satsning för att ta ett helhetsgrepp över de system som krävs i hotellbranschen och få hotellen att åter se kommunikationslösningarna som en intäktskälla.

– Framför allt handlar Necs hospitalityleverans om att få hotellens kommunikationssystem att fungera tillsammans med hotellens övriga mjukvaror, berättar Urban Kindström, säljare på Nec.

I de befintliga hotellen Grand Hotel och Hotel Lundia ersätts befintlig Siemensutrustning med en ny Nec-server, medan Hotel Finn är ett nybygge med lägenheter och självbetjäning. Hela installationen väntas vara klar under senare delen av november.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.