Hårdvara för nöje
Att telefonen är viktad mot nöje snarare än företagsnytta blir tydligt när man granskar vad den innehåller och hur Nokia valt att presentera det.
Inbyggt är till exempel åtta gigabyte minne, något som företaget i sin pressrelease poängterar kan rymma upp till 6000 låtar. Detta är i sin tur kompletterat med en grafisk equalizer, inbyggda surroundhögtalare, 3,5 millimeters kontakt för hörlurar och stöd för de vanligaste ljudformaten.
Den har även en 3,2-megapixelkamera som både fotar och filmar. För film är hastigheten 30 bildrutor per sekund och formatet 16:9, det vill säga bredskärm. Vidare ska det också vara enkelt att dela med sig av sina alster på webben via sajter som Facebook och Flickr, uppger Nokia. Stort stöd för multimedia alltså.
Utmanar Iphone
Det har nog inte undgått någon analytiker att Iphone inte bara har pekskärm och stöd för multimedia, utan också att den kopplats till Apples egna tjänster via sajten Appstore. Sajten utgör en smart kanal direkt till kunden och som öppnar för merförsäljning genom att erbjuda musik och programvaror i sitt utbud.
På Nokia har man tagit fasta på det och sett till att 5800-modellen fungerar med Nokias egen version, Comes With Music. Det är en tjänst som också såg dagens ljus i samband med torsdagens lansering av Nokia 5800 och som lovar tillgång till miljontals låtar via sin sajt. Kunder som köpt en telefon med stöd för tjänsten, får också fri tillgång till musiken under ett år från köpet. Den musik som hämtats till telefonen får man också behålla även efter att året gått.
Just erbjudandet om fri musik markerar en historisk nyhet för Nokia, enligt Jonathan Arber, analytiker på IDC. Han kommenterar att företaget för första gången lyckats sälja en tjänst som sin primära produkt snarare än som tillbehör. Arber reserverar sig dock samtidigt för hur framgångsrikt detta kommer att vara i längden.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 3 oktober 2008