Nokia tappar på mobilerna

Mobiljätten Nokia redovisar en vinst på 979 miljoner efter skatt. Men enligt rapporten för första kvartalet 2007 har företaget tjänat mindre på mobiltelefonförsäljningen.

Vinsten efter skatt är 7 procent lägre än under motsvarande period i fjol och Nokia sålde mobiltelefoner för 5,6 miljarder euro under första kvartalet i år, jämfört med 5,8 miljarder euro förra året. Marginalen för mobiltelefonerna var 16,8 procent mot 18,5 procent året innan. Priset per såld mobiltelefon var 89 euro under kvartalet, samma nivå som fjärde kvartalet i fjol, men lägre än första kvartalet 2006 då genomsnittspriset låg på 103 euro.

Företagets försäljning uppgick till 9 856 miljoner euro jämfört med 9 507 miljoner euro i fjol.

Nokia uppskattar sin andel på mobilmarknaden till 36 procent, vilket är en liten ökning jämfört med andelen på 35 procent under första kvartalet i fjol.

Försäljningen för affärsområdet mobilsystem uppgick till 1 697 miljoner euro, vilket inte innebär några större förändringar, rörelsevinsten föll kraftigt till 78 miljoner euro från 149 miljoner euro. Företaget spår dock en liten tillväxtökning under andra kvartalet 2007 och för helåret.

– Vi ser en bra volymutveckling för året och räknar med att öka våra marknadsandelar vilket stärker vår position på marknaden”, kommenterar vd Olli-Pekka Kallasvuo i rapporten.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.