Nytt svenskt telefonistöd för Skype och Lync

Kontaktcenter Tendfor är ett helt nytt telefonistödsystem för Lync/Skype. Bakom produkten står avhoppare från Enghouse som arbetat med välkända Trio. Trots att Skype for Business precis släppts är certifieringen redan klar.

Nytt svenskt telefonistöd för Skype och Lync

Många svenska företag och deras kunder gillar traditionell hänvisning. Tillsammans med avsaknad av en riktigt kompetent telefonistapplikation och fullt utbyggda acd-köer är det något som bidragit till att relativt få organisationer ännu använder Microsoft Lync för telefoni fullt ut. Det är de gluggarna i plattformen som Relevo vill täppa till med produkten Tendfor Contact Center. Trots namnet handlar det ännu inte om någon fullt utbyggd kontaktcenterlösning utan snarare ett telefonistöd i samma anda som Vision 80/20 eller Trio Enterprise men utvecklat exklusivt för Microsofts kommunikationsplattform. Inte helt överraskande är det också ett antal tidigare anställda på Enghouse/Trio som ligger bakom Tendfor, däribland utvecklingschefen Mårten Ekblad.

Fixar upptagetton

Tendfor Contact Center erbjuder så här långt en telefonistapplikation, möjlighet till hänvisning direkt via Exchange-kalendern, talad hänvisning, hantering av acd-köer och en app som gör att man kan logga in och ut ur köer även via mobilen. Till skillnad från om man bara kör Lync kan man också få klassisk upptagetton när någon redan har ett pågående telefonsamtal.

För organisationer som standardiserat på Microsoft-produkter uppges installation och administration vara enkel eftersom Tendfor bygger på samma grundupplägg som Lync och fungerar som en separat applikationsroll i Lync-miljön.

Klar för Skype

Den skarpa versionen av Skype for Business, som efterträder Lync 2013, har precis släppts. Trots det uppger Relevo att de redan är klara med valideringen av Tendfor för den nya versionen. Utvecklingen av produkten har pågått under drygt två år och har nu också hittat sin första köpare, en icke namngiven svensk myndighet vars installation ska driftsättas inom kort.

Helt ensamma om att erbjuda telefonistöd specialutvecklat för Lync/Skype är inte Relevo, närmaste konkurrenten till Tendfor är Competellas telefonistöd som också det är helt inriktat på Lync.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan