Ollilas sista suck

Nokia gör ett bättre kvartal än väntat. Jätten sålde 40 procent fler mobiltelefoner, jämfört med samma tidpunkt 2005. Dessutom ökar Nokias genomsnittliga pris per telefon. Koncernchef Jorma Ollila drog säkert en lättnadens suck, hans sista för Nokia. Men affärsenheten Enterprise verkar vara ett stort svart hål.

Mobiljättens totala försäljning blev 9,5 miljarder euro för första kvartalet. Det innebär en ökning med 29 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol. Förklaringen bakom den siffran är att Nokia sålde 40 procent fler mobiltelefoner jämfört med första kvartalet 2005. Totalt såldes 75,1 miljoner mobiler. 3g-mobilen N70 uppges ha blivit en stor succé och att försäljningen nästan har fördubblats på den amerikanska marknaden under 2005

Dessutom har Nokias snittpris per telefon ökat igen efter en lång nedåtgående trend. Idag ligger priset på 103 euro, jämfört med 99 euro under sista kvartalet 2005. Nokia beräknar att bolaget har en global marknadsandel på 35 procent, vilket är en ökning med tre procent på årsbasis.

Dåligt för Enterprise

Jorma Ollila som gör sitt sista stora framträdande som Nokias koncernchef har all anledning att vara nöjd. Men det stora svarta hålet i Nokias rapport är affärsenheten Enterprise, som kantats av stora nerdragningar under året. Omstruktureringen uppges ha kostat 8 miljoner euro. Affärsenheten gick minus med 66 miljoner euro, jämfört med minus nio miljoner euro året innan.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.