Riskerar knuffas ut
Som läget ser ut idag har de fem stora internetföretagen Amazon, Apple, Facebook, Google och Microsoft tre miljarder kunder världen över – och de fortsätter växa. Med starka varumärken, användarvänlighet och smart utnyttjande av kunddata sätter de allt hårdare press på den traditionella telekomindustrin.
– Trots ökade volymer lider operatörerna av fallande priser på bredband. Kunderna är inte längre beredda att betala för enbart internet, de vill ha personaliserade och användarvänliga kommunikationsplattformar, fortsätter Jan Beckeman.
Rejält försäljningsras
Snart riskerar Europas telekombolag få känna av följderna av detta på allvar. Fram till 2020 förutspår Roland Berger ett försäljningsras på 20 procent, med ett vinstfall på uppemot 40 procent. Och att stoppa den nedåtgående spiralen blir inte heller gratis. Snarare menar man att det kommer att krävas investeringar på uppemot 600 miljarder euro.
– Det handlar inte så mycket om att investera i nya och innovativa produkter. Istället måste telekomföretagen satsa på ny snabb infrastruktur som fiberoptik eller 4g-teknik för att stå emot konkurrensen från nya aktörer med 100 Mbits-uppkopplingar, menar Jan Beckeman.
Olika vägar framåt
Idag svarar nätverksuppkopplingar för ungefär 300 miljoner euro av telekombolagens intäkter, där två tredjedelar kommer från mobil kommunikation. Hur utvecklingen kommer att se ut framgent beror dels på operatörernas strategi framåt, dels på framtida lagar och regleringar.
Oavsett behövs enligt Roland Berger en anpassning av dagens affärsmodeller om operatörerna vill kunna fortsätta hävda sig. I rutan intill listar strategikonsulterna tre tänkbara framtidsscenarier.
Fakta
Tre tänkbara scenarier
1. Access Minus: I ett sådant scenario fokuserar tele- och nätoperatörerna på att leverera infrastrukturtjänster, till skillnad från så kallade over-the-top-leverantörer (som Skype), vilka med stöd av starka varumärken jobbar direkt mot slutkunderna. Teleoperatörerna investerar här mest i nya nätverkstekniker.
2. Access Plus: Här erbjuder teleoperatörerna utöver sina infrastrukturtjänster också värdeadderande tjänster genom partners. Nätverken blir då närmast en fristående ”hyllvara”, avgränsad från teleoperatörernas övriga erbjudanden och tjänster.
3. OTT Service Groups: I detta scenario verkar telekombolagen som helt integrerade leverantörer, med egna slutkundsnära affärsmodeller och distributionskanaler. De har stärkt sina egna varumärken och skaffat sig ett bättre marknadsläge än over-the-top-leverantörerna. Med hjälp av en aktiv konsolideringsstrategi kommer ett fåtal regionala telekombolag kunna konkurrera med de stora internetföretagen.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se