HP Workforce Experience Platform (WXP) ger IT-avdelningen insikter, kontroll och möjligheten att agera proaktivt – allt från en enda plattform.
Så hjälper WXP IT-avdelningar att återta kontrollen – Brian Sembach förklarar

Foto: HP
Brian Sembach, som är ansvarig för Services på HP i Norden, arbetar med att hjälpa organisationer skapa hållbara och produktiva arbetsmiljöer. Det sker genom tjänster och digitala verktyg som stödjer både medarbetare och IT-avdelningar. Exempel på detta är SaaS (programvara som tjänst) och DaaS (enheter som tjänst); kompletta lösningar för att hantera appar och enheter med olika operativsystem – samt WXP, en plattform som ger IT-team insikter och kontroll över hela IT-miljön från en enda plats.
– Det är oerhört viktigt att kombinera maskinvara, programvara och tjänster för att skapa en sammanhängande upplevelse i samband med hybridarbete. Lösningarna måste vara flexibla, säkra och användarvänliga – och fungera sömlöst mellan kontor, hem och andra arbetsmiljöer. WXP är ett centralt verktyg i detta arbete, då det möjliggör insiktsdrivet IT-stöd och proaktiv problemlösning utan att slutanvändaren märker det.
Automatisering som stärker både IT och användare
– Vi utgår från principen att slutanvändarens upplevelse ska vara så automatiserad som möjligt. De ska inte behöva installera antivirusprogram, optimera systemet eller själva hålla mjukvaran uppdaterad. Med moderna plattformar kan IT-avdelningen centralt hantera hela PC-flottan – identifiera brister som tex låg batterihälsa eller föråldrad programvara, vidta åtgärder och samla in data som ger värdefulla insikter om användarnas arbetsmiljö. Det möjliggör en mer proaktiv och optimerad IT-support, där fokus ligger på att förbättra både säkerhet och användarupplevelse.

En vanlig fallgrop är att organisationer samlar in stora mängder data utan att ha rätt verktyg för att omvandla den till konkreta insikter och åtgärder. Här spelar AI en avgörande roll genom att möjliggöra analys, prioritering och automatisering av nästa steg.
– WXP gör det möjligt att övervaka, analysera och agera på data från hela IT-miljön i realtid. Den inbyggda AI-chatboten gör att IT kan ställa frågor och få svar direkt. Exempelvis kan IT ställa frågor som ”vilka enheter har låg prestanda?” och få ett direkt svar med åtgärdsförslag.Plattformen kan identifiera flaskhalsar, sammanställa feedback och föreslå förbättringar med bara några få promptar, med bara några få promptar – det vill säga enkla frågor eller instruktioner till AI:n. Det frigör tid för IT att arbeta proaktivt – i stället för att ständigt släcka bränder, avslutar Brian.

Men nyttan stannar inte vid IT. För HR och ledning innebär WXP också bättre insyn i arbetsmiljödata – exempelvis hur ofta användare upplever tekniska hinder eller vilka verktyg som används mest. Denna typ av insikter kan användas för att förbättra trivsel, effektivitet och det övergripande medarbetarengagemanget.
Läs om hur WXP kan förbättra både IT-stödet och medarbetarnas upplevelse här.