– Vi har aldrig tidigare sett arbetare runt hela världen gå över till att arbeta hemifrån såhär snabbt, och därför var det väntat att man skulle behöva omedelbar support för att kunna fortsätta jobba utan avbrott. När folk förändrade sitt sätt att arbeta såg vi omedelbart en kraftig ökning i efterfrågan på professionella headset. Det gäller alla modeller, eftersom vi har en brett utbud som är utformade för många olika individuella arbetsstilar. Den gemensamma nämnaren är att det är produkter med en mycket bättre ljudöverföring och -kvalitet, och det är det företag och medarbetare har behövt, och förlitat sig på oss för, när de ställt om till att jobba hemifrån, säger Paul Clark, europachef för Poly.
Är det någon typ av beställning som har överraskat er?
– På Poly har vi levt med distansarbete och flexibelt arbete i många år, och det är den filosofin som också syns i våra produkter. Vi har varit väl förberedda på att stötta alla olika behov för att kunna jobba hemifrån redan från dag ett, och orderna som kom in reflekterade just alla olika behov och stilar för att kommunicera och arbeta. Så nej, ingen överraskning där.
Är det något som företagen borde ha beställt mer av?
– När alla ska återvända till kontoret kommer det förmodligen vara på ett lite annat sätt än innan, med fler distanseringsrutiner för att minimera spridningen av virus, så det kommer framöver finnas lite andra behov för företagen. Låg-kontaktsteknologi i mötesutrymmen och samarbetsutrustning kommer vara till stor hjälp och ai kommer spela en större roll för låg-kontakt, med automatisk videoklippning i mötesrum, och ANC och Acoustic Fence i headset, bordstelefoner och mötesrumsteknik. Vi kommer fortsätta arbeta med våra kunder för att kartlägga och stötta deras behov i den här nya normala hybridarbetsstilen som världen verkar vara på väg in i nu.
Vad har ni sålt slut av?
– När försäljningen ökar så snabbt minskar såklart kanalens lager, och vi har producerat baserat på de behov som har funnits. Så ingen produkt har sålt slut på det sättet.
Hur mycket mer hade ni kunnat sälja om ni hade haft med produkter att sälja?
– Vi har mer än 15 000 kanalpartners över hela världen, som alla har sina egna lager. Så svaret på den frågan varierar sannolikt från partner till partner.
Hur har det gått med era leveranser under Corona?
– Logistiken har varit en utmaning för alla företag globalt i de områden där det varit nedstängningar etcetera. Vi har haft fullt fokus på att hitta sätt att hantera det och hålla logistikkedjan igång så bra som det bara varit möjligt.
Slutligen, vad tycker ni att man ska tänka på när man utrustar ett hemmakontor?
– Det är viktigt att ha rätt mindset från början: du behöver inte en arbetsplats, du behöver en plats där du kan vara produktiv och där du kan få kontakt med andra människor. Därför behöver du kunna avskärma dig från distraktioner, höra och bli hörd, se och bli sedd. Ett brusreducerande headset som tar bort störande ljud hjälper dig att fokusera och en högkvalitativ kamera kan förmedla de visuella signaler som är så viktiga för samarbete och mellanmänsklig kontakt. Varje individ har individuella behov, oavsett var man är, och det är alla dessa behov som våra lösningar är inriktade på.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se