Marknaden för hörlurar sköt iväg som en raket i och med corona. Och något som många snart blev varse om – vanliga konsumentenheter höll inte riktigt måttet. ANC, Active Noice Cancelling, är vad många vänder sig till. Så hur jobbar tillverkarna med tekniken?
Polys försäljningschef: ”Den tid vi lagt in ger effekt för användarna”
Kontoret
Inte bara brusreducering – utan teknik som ökar välmåendet. Hörlurar med Active Noise Cancellling har på kort tid blivit ett viktigt arbetsverktyg för många.
– Det här möjliggöra att vi kan jobba och må bättre, säger Judith Hogan på Poly.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– ANC utvecklades i grunden inte som en konsumentteknik och tittar man på genomsnittsmarknaden så skulle jag säga att ANC-enheter ligger på nivån över det vi kallar för vanliga hörlurar, säger Judith Hogan, försäljningschef headsets EMEA på Poly.
Själva tekniken handlar om att mikrofoner lyssnar efter störande ljud och sedan aktivt försöker parera dessa. Judith förklarar:
– Du kan dela in ANC i tre delar. Dels Feedback ANC där mikrofoner övervakar vad användaren hör och det man ska filtrera bort görs så genom att invertera ljudvågor så att oljudet ”cancelleras”. Det andra är Feedforward ANC och i stället för att ha en mikrofon inne i hörkåpan/snäckan så sitter den utanför. Det här är teknik som sällan används ensamt.Det tredje alternativet kallas för Hybrid-ANC och innebär att man använder sig av både feedback och feedforward i kombination
Hybrid-teknik det bästa
I Polys fall arbetar man med lite olika nivåer av ANC, men det som är mest eftertraktat använder sig av kombinationsteknik.
– I Voyager-serien, som är den som säljer bäst, använder vi så kallad Hybrid ANC där båda teknikerna används, förklarar Judith.
Målet är att leverera en ljudupplevelse anpassad för situationen och viktigt är att man som användare ska kunna justera det hela.
– Man måste tänka på hur de ska användas. Ska det vara samma upplevelse om man sitter på ett flygplan och lyssnar på en ljudbok – som om man sitter i ett videomöte? Det här är viktigt och påverkar hur mycket ljud som ska släppas igenom. Att ha för mycket ANC kan ge en urkopplad känsla och det har visats i studier att det kan leda till utmattning. Nej, det handlar om att få rätt mix i ljudet, säger hon.
Stor skillnad på ”då och nu”
Judith berättar att på Poly har man valt att arbeta med tre nivåer på sin ANC. Från avslaget till ”medium” och ”high”. Detta för att man som användare ska kunna justera efter eget huvud. Det här är något som kommit med tiden.
– De tidiga produkterna, där du inte kunde höra dig själv eller de som var för dämpade – gav mycket mer utmattning. Det här inverkade även distraherande och när vi pratar möteskvalitet så försämrade det eftersom man inte kunde koncentrera sig på rätt saker, säger hon.
Men även om bra ljud för användaren är själva grunden i ett par hörlurar – så är kraven på enheter som ska användas som arbetsverktyg högre än så. Vadå? Jo, de som är på andra sidan tråden, skärmen måste ju även de få bra ljud.
– Därför arbetar vi även med det ljud som skickas. Vi har exempelvis Windsmart- samt Acustic fence-teknik som ska rensa bort oönskat ljud. Det första tar bort vindljud och det andra skapar en slags virtuell bubbla. Du kan vara i köket och laga mat – samtidigt som du är med i ett viktigt möte och de andra inte hör att du slamrar i köket, säger Judith.
Inga revolutioner i närtid
Så det har hänt en del från ANC:s födelse till idag. Men om vi får tro Judith så kommer det inte ske några jätteutvecklingar den kommande tiden.
– Det finns inget nära förestående just nu. Vi är väldigt nöjda med Focus 2 som vi nyligen lanserat. De var ett stort steg framåt och svarar upp mot kravet att man nu kan modifiera hörlurarna efter sin arbetsstil. Något som däremot hela tiden är aktuellt är hur vi via Poly Hub och Lens skapat en plattform där man kan övervaka enheter och köra mjukvaruuppdateringar. Det här kommer vi utveckla mer. För större företag så det ju fantastiskt att administratörer kan diagnostisera problem och skjuta ut uppgraderingar.
– ANC måste ses i kontext och i en större bild. Istället för att bara prata om noice cancelling så måste vi prata om hur användare mår. Att det här möjliggör att de kan jobba och må bättre. Det kanske låter pompöst men vi jobbar för att göra den virtuella upplevelsen bättre och den tid vi som organisation lagt in – ger effekt för användare, säger Judith Hogan.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se