Prispress ska locka företagen till Nokia

Tillsammans den täta integrationen av Microsofts företagslösningar i Windows Phone är prispress ett viktigt vapen när Nokia ska vinna tillbaka företagskunderna.

Prispress ska locka
företagen till Nokia

Förutom den lte-lösa varianten av Lumia 900 för Europamarknaden, släppte Nokia under MWC också Lumia 610, en riktigt billig Windows-telefon. Priset blir bara omkring 1 800 kronor plus moms när försäljningen startar i vår. Det låga priset är möjligt bland annat tack vare att Microsoft nu sänker systemkraven för Windows Phone 7. Som exempel har minneskravet sänkts från 512 till 256 megabyte.

Den uppenbara målgruppen är så klart ungdomar som vill ha en telefon med samma funktioner som de dyrare Nokia-modellerna, men till ett lägre pris.

Men Nokia hoppas att de billigare modellerna i Lumia-serien också ska tilltala företagskunderna.

– Priset är generellt viktig, och det är viktigt att kunna erbjuda produkter i flera olika prislägen. Det gäller inte minst i förhållande till de stora företagskunderna med tusentals anställda. Med de här modellerna kan företagen ge fler anställda tillgång till precis samma funktioner som i Lumia 800 och 900, säger Marco Argeneti, ansvarig Nokias app-butik och kontakten med tillverkarens app-partners.

Inga Nokia-appar för företag

Några egna företagsfunktioner räknar Nokia inte med att tillföra Lumia-serien. Istället förlitar de sig på att andra ska bygga smarta företagslösningar ovanpå deras plattformar för exempelvis positionering.

– Dessutom har vi verkligen ett djupt samarbete med Microsoft runt Windows Phone. Vi samlar hela tiden in önskemål från olika kundgrupper för att tillsammans med Microsoft skapa en bra användarupplevelse, säger Marco Argeneti.

Om Nokia pressar på för att få till bättre möjligheter kring mobile device management i Windows Phone vill han däremot inte svara på.

– Vi kommenterar inte enskilda funktioner.

Ska man döma efter vad som visas upp i Nokias monter under MWC hamnar dock inte företagstillämpningarna speciellt högt på agendan. Där är det fullt fokus på spel, sociala medier och underhållning.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.