Men Nokia hoppas att de billigare modellerna i Lumia-serien också ska tilltala företagskunderna.
– Priset är generellt viktig, och det är viktigt att kunna erbjuda produkter i flera olika prislägen. Det gäller inte minst i förhållande till de stora företagskunderna med tusentals anställda. Med de här modellerna kan företagen ge fler anställda tillgång till precis samma funktioner som i Lumia 800 och 900, säger Marco Argeneti, ansvarig Nokias app-butik och kontakten med tillverkarens app-partners.
Inga Nokia-appar för företag
Några egna företagsfunktioner räknar Nokia inte med att tillföra Lumia-serien. Istället förlitar de sig på att andra ska bygga smarta företagslösningar ovanpå deras plattformar för exempelvis positionering.
– Dessutom har vi verkligen ett djupt samarbete med Microsoft runt Windows Phone. Vi samlar hela tiden in önskemål från olika kundgrupper för att tillsammans med Microsoft skapa en bra användarupplevelse, säger Marco Argeneti.
Om Nokia pressar på för att få till bättre möjligheter kring mobile device management i Windows Phone vill han däremot inte svara på.
– Vi kommenterar inte enskilda funktioner.
Ska man döma efter vad som visas upp i Nokias monter under MWC hamnar dock inte företagstillämpningarna speciellt högt på agendan. Där är det fullt fokus på spel, sociala medier och underhållning.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 28 februari 2012