PTS: Fiber och 4g är nu vår bas

Rapport Glöm koppar och ADSL – den tiden är sedan länge förbi. Det konstaterar PTS och i en ny rapport framgår det att den svenska basen för användning av bredband och telefoni nu gått över till fiber och 4g.

PTS: Fiber och 4g är nu vår bas

Det var nog länge sedan telekomindustrin pratade om bredband via xDSL. Men uti på sina håll i landet är det fortfarande standard. För trots att storstäder och branschmedia hela tiden jagar efter det senaste, är basvaran en annan. Och det visar Post- och telestyrelsens årliga rapporter för den svenska telekommarknaden.
Och i årets upplaga har det skett ett paradigmskifte…

I rapporten framgår det att antalet mobilabonnemang i landet ligger stadigt på cirka 14,5 miljoner. Däremot har hur vi använder dem ändrats. Under fjolåret skedde det en dramatisk ökning av samtalstrafik i 4g-näten och för första gången någonsin förmedlades det fler samtalsminuter i där än i 3g.

När det kommer till fasta bredband fanns det fyra miljoner abonnemang 2019, en ökning med blott två procent jämfört med vårt innan. Av dessa stod fiber för 2,9 miljoner. Kvar finns det en halv miljon abonnemang via kopparnätet vilket är en minskning med 23 procent jämfört med 2018.

En annan tydlig trend som syns i rapporten är att den fasta telefonen är på väg bort. Vid årsskifte fanns det 1,8 miljoner abonnemang för fast telefoni, en minskning med 19 procent. Och titta man enbart på de traditionella fasta abonnemangen (alltså inte ip-telefoni) så är det knappt 400 000 kvar. Det här kan jämföras med att det 2009 fanns nära tre miljoner.
– Rapporten visar att trenden fortsätter mot att bredband via kopparnätet (xDSL) och traditionell fast telefoni väljs bort av konsumenterna till förmån för snabbt bredband via fiber och telefoni via mobilnäten, säger Kristian Viidas, chef för analysavdelningen.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.