Lansering av Nextcloud Talk Phone: De befintliga telefonifunktionerna utökas för att möjliggöra samtalsdirigering från ett telefonnummer eller anknytning direkt till individer, till exempel vid semester. Kunderna kan välja mellan flera VoIP-leverantörer och integrera med sina företags växelsystem.
Utökat funktionsutbud: Det är nu enkelt att lägga till en tredje person i ett befintligt 1:1-videosamtal, dela bilder med ett klick i mobilapparnas chattrum, medan skrivbordsklienten kan synka tillgänglighetsstatusen från operativsystemet. Engångsmötesrum kan rensas automatiskt och samtal erbjuder uppdaterade alternativ för val av enheter.
– Idag kan ingen utesluta att tillgången till digitala plattformar används som ett politiskt förhandlingskort. Företag och myndigheter måste agera nu för att skydda sig mot globala politiska ryckreaktioner. Vi har tagit oss an den utmaningen och fokuserat på att göra Talk-användare mindre beroende av internationella händelser, säger Frank Karlitschek, vd för Nextcloud.
Nextcloud Talk är enligt bolaget den enda heltäckande samarbetsplattformen som kan drivas helt självständigt. Den ger användare möjlighet att köra programvaran i en helt suverän och pålitlig miljö med full kontroll över sin data, oavsett beslut från tredjepartsleverantörer. Till skillnad från sina konkurrenter kan Talk och dess AI-funktioner köras i en organisations egna privata moln även i isolerade miljöer och är helt open source, vilket gör det interoperabelt och skyddar mot inlåsningseffekter.