Samsung går om Apple

När det gäller att sälja flest smarta mobiler har koreanska Samsung Electronics nu spurtat förbi Apple. Försäljningen ökade med hela 40 procent under det tredje kvartalet till 27,8 miljoner smartphones.

Samsung går om Apple

Siffrorna kommer från brittiska Strategy Analytics, ett marknadsundersökningsföretag som håller ett vakande öga på smartphonemarknaden. Enligt analysfirmans uppgifter levererade Samsung 27,8 miljoner smartphones under årets tredje kvaral, vilket ger en kakbit motsvarande 23,8 procent av marknaden. Motsvarande siffror för Apple är 17,1 miljoner och en andel på 14,6 procent.

Något av bottennapp

Apples globala tillväxttakt är den lägsta på två år. I jakten på förklaringar till denna tillbakagång väger den långa väntan på Iphone 5, som till slut ”bara” blev en Iphone 4S, allra starkast.

– Vi tror att Apple påverkats av att konsumenter och operatörer väntat på lanseringen av nya Iphone under fjärde kvartalet, liksom osäkra ekonomiska förhållanden i viktiga länder och hårdare konkurrens från Samsungs populära Galaxy S2, säger Neil Maston, vd på Strategy Analytics.

Android vinnande

Vänder vi på steken och letar orsaker till Samsungs medvind lyfter analysfirman framför allt fram den helhjärtade satsningen på Android och som sagt på företagets succélinje Galaxy.

– Samsungs framgång har drivits på av en blandning av elegant hårdvarudesign, populära Android-tjänster, minnesvärda sub-varumärken och omfattande global distribution, säger Alex Spektor, chefsanalytiker på Strategy Analytics.

Vinner ändå mest

I fråga om vinstmarginaler är Apple ändå värst. Här kan företaget bakom Iphone skryta med rekordhöga 31 procent, medan Samsung får nöja sig med 16,9 procents vinstmarginal på sin mobilverksamhet, enligt analysfirman.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.