Servicenow inleder samarbete med ai-jätte

molnet Tillsammans med Nvidia och Accenture ska mjukvaruleverantören hjälpa företag att effektivisera sin verksamhet med hjälp av generativ artificiell intelligens.

Servicenow inleder samarbete med ai-jätte

Mjukvarutillverkaren Servicenow har vuxit snabbt de senaste åren tack vare sin eftertraktade molnplattform för digitalisering och automatisering av arbetsflöden och kundmöten.

Nu tillkännager man ett nytt samarbete med Nvidia och Accenture, som bland annat medför att företag kan ta hjälp av generativ artificiell intelligens för att effektivisera sina affärsprocesser.

Den nya ai-satsningen består framförallt av två nya funktioner: case summarization och text-to-code. Den förstnämnda använder sig av generativ ai för att strukturera och sammanfatta information som kan hämtas från kundserviceavdelningen eller it-avdelningen, något som enligt Servicenow kan öka produktiviteten rejält.

Den andra ai-funktionen, text-to-code, är en hjälpreda för systemutvecklare. Genom att beskriva vad koden ska utföra kan ai-funktionen hjälpa till med skapandet av koden så att utvecklaren slipper skriva in den för hand.

Tillsammans med Nvidia och Accenture kommer Servicenow också att dra igång ett projekt som kallas AI Lighthouse. Tanken är att Servicenow-kunder ska kunna bygga upp olika generativa ai-funktioner som passar deras specifika behov och där Nvidia tillhandhåller beräkningskraften i sina superdatorer.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.