När Schrems II-domen föll 2020 startades en enorm diskussion kring ämnet amerikanska molnaktörer. När sedan Skatteverket och Kronofogdemyndigheten gick ut och tydlig sa att alternativ som Teams inte var förenligt med svensk lagstiftning – kom vi in i ett nytt skede.
Skatteverket: ”Vår ambition är flera olika lösningar”
Samarbete
Jitsi, Nextcloud, Pexip, Element, Rocket chat… Efter det stora Esam-projektet har antalet samverkanslösningar inom det offentliga Sverige exploderat.
– Vi har haft monoliter i en fruktansvärd massa år, vår ambition nu är att det ska finnas olika lösningar, säger Peter Nordström.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Inom Esam drogs ett projekt igång och väldigt snabbt började en referensgrupp med elva myndigheter jobba med hur man ska adressera situationen att man vill ha moderna digitala verktyg – utan att lägga sina ägg i utländska korgar.
Peter Nordström, it-strateg på Skatteverket, är en av de som varit med i projektet och han säger att jobbet man gjort har givit stor effekt. Inte minst efter det att den så kallade referensgruppen – började vara mer öppen med sin information.
– Tidigare var vi mer restriktiva med informationen, Men sedan kom vi på att om vi ska driva marknaden åt något håll – så måste vi ju informera marknaden om vad vi vill. Ett exempel på det är att vi öppnat upp våra nyhetsbrev bredare samt att vi nu håller seminarium både för offentliga och privata aktörer. För genom att vara så öppna som möjligt, då får marknaden förståelse för vad som händer, säger han till Telekom idag.
Få marknaden att utvecklas
Målet har inte varit att få fram ett facit, eller en enda rekommenderad lösning. Nej, snarare tvärt om. En ambition man haft i samarbetet är just att få fram de förväntningar och krav som myndigheter och kommuner har på verktyg – så att lösningar kan utvecklas för att leva upp till dessa. Men även att man från myndighetshåll kan ta del av det arbete andra gjort inför upphandling av en viss typ av tjänst/lösning.
– Vi har haft monoliter i en fruktansvärd massa år, vår ambition är att det ska finnas olika lösningar som vi använder på olika sätt. Ta exemplet att vi på Skatteverket testar fyra olika lösningar som molntjänster. Det här arbetet kan andra sedan titta på. På samma sätt gör Försäkringskassan en egen on prem-lösning som vi kan dra lärdom av. Men det viktiga är inte vilket märke det är på själva lösningen, utan hur det är integrerat och framförallt att det fungerar med andra lösningar, säger Peter.
Innebär det då att Esam driver på marknaden?
– Absolut har vi drivit på. Från början var det bara Skatteverket och Kronofogden, och då kanske några tyckte vi var lite knäppa. Men sedan började allt fler myndigheter fatta samma beslut – att amerikanska molntjänster inte fungerar för verksamheten. Sedan kom Stockholm Stad och då pratar vi om 50 000 licenser. Nu representerar Esam cirka 150 000 licenser vilket gör att vi är en så pass stor aktör att vi får dialog. Det är faktiskt sanslöst häftigt att vi får grundarna för dessa bolag att flyga över till Sverige för att prata med oss. Men inte bara det, vi har fått dem att prata med varandra.
Ska fungera tillsammans
På frågan om det inte finns en risk att det blir spretigt eller att vissa myndigheter skulle släpa efter i digitaliseringen om alla valde olika alternativ är Peter tydlig med att man inte ska se det så.
– Vi vill att det ska vara upphandlingar, men vi vill ju inte digitalt isolera en myndighet. Därför har vi tittat bortom funktionella krav och infört kravet att de olika lösningarna ska fungera tillsamman. Det har gjort att vi öppnat upp för open source-produkter på ett annat sätt än tidigare. Och får vi det här att flyga såsom vi tror och marknaden säger att de kan – då kommer vi ha fler produkter, större utbud. Det i sin tur driver på konkurrensen vilket ger större utveckling.
Och hur ser det ut med förlorade synergieffekter eller kostnadsbesparingar man skulle kunna få om alla valde samma lösning?
– Ja, visst skulle det vara skitenkelt om alla väljer samma produkt. Det är ju därför det fungerar så bra med Microsoft. Men en sund marknad har ju fler aktörer, och den punkten har alltid varit viktig för oss. Men i det arbete vi har gjort nu så har vi ju fått stora kostnadsbesparingar eftersom vi delar med oss. Den pilot vi gör på Skatteverket nu – där delar vi rubb och stubb med referensgruppen så att alla kan se allt från riskanalyser till lathundar för medarbetare. Likadant är det med alla andra.
Leverantörer uppskattar öppenheten
Öppenheten tar inte heller slut där. Peter berättar att man även är väldigt inbjudande och öppna mot teknikleverantörerna.
– Jag skulle nog påstå att vi aldrig haft en sådan här öppen och ärlig dialog med leverantörerna och marknaden. Offentlig verksamhet brukar vara lite rädda för att prata med leverantörer. Här är vi öppna mot dem och tydliga med att det här vill vi ha – och det är ni som måste bygga och leverera det. Den här ärligheten är även något leverantörer säger att de uppskattar.
I mars kom EU och USA till en ”principiell samsyn” över hur ett nytt regelverk för dataflöden kan komma att se ut. Detta har gjort att aktörer som Microsoft och Amazon hoppas att deras alternativ återigen uppfyller regel och lagkrav. Så hur kan detta påverka valen svenska myndigheter gör?
– Det kommer hantera GDPR, men inte OSL (Offentlighets- och sekretesslagen). Det krävs ju rätt stora lagförändringar både i EU och USA och därtill lär Schrems-gruppen överklaga. Vi har ju en situation nu som vi måste hantera och kan inte vänta. Sen måste vi ju titta på det ur andra perspektiv. Vi vill ju ha rådighet över egen data, men sen är det kanske inte lämpligt att 50 procent av en myndighets dagliga informationsmängd hanteras i amerikanska moln. Det här gäller ju även om det kommer en ny lag. Skulle jag nog säga att, i alla fall för Skatteverket – så har det tåget gått, säger Peter Nordström
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se