“Som dag och natt jämfört med Lync och Skype”

Telefoni Microsoft tvingar små och medelstora företag att byta från Skype för företag till Microsoft Teams. André Isberg, CIO på IT-bolaget Zelly, ser klara fördelar med den nya plattformen, men identifierar även problem.

“Som dag och natt jämfört med Lync och Skype”

För många är det fortfarande lite oklart vad Microsoft Teams är exakt. Det skulle kunna beskrivas som en samarbetsplattform med exempelvis chattkanaler, direktmeddelanden och videosamtal, men som även kan hantera Sharepoint, OneDrive och andra delar av Office 365.

En förhållandevis ny del i Microsoft Teams är möjligheten att integrera telefoni i plattformen. Det går att ringa och bli uppringd, men även att koppla Microsoft Teams till växeln och få automatiska chattmeddelanden skickade till specifika grupper när exempelvis väntetiden eller antal samtal i kö nått en viss nivå. En tanke med plattformen är att kunna ha all kommunikation på ett och samma ställe.

“Som dag och natt”

Ett företag som påbörjat flytten från Skype för företag till Microsoft Teams är Zelly, ett IT-bolag i Stockholm som erbjuder molntjänster. Telekom idag har talat med CIO André Isberg, som anser att ip-telefonin med samtal och videosamtal är en förbättring.

– Just telefon- och videokonferenserna är som dag och natt jämfört med Lync och Skype, det är en klar förbättring, säger André Isberg.

Vad är då skillnaden? Ljudkvalitén är bättre och det laggar mindre, menar André Isberg.

– Satt man i Skype för företag var det alltid någon som hackade till var 30 sekund så att man inte hörde dem. Framför allt är det klockrent att ha i mobilen, man märker ju ingen skillnad på kvalitén. Säg att vi är fem personer och någon sitter i mobilappen, det är som att man sitter framför datorn och kör mötet – det blir ingen skillnad på ljudkvalitén. Jag kommer ihåg hur det var tidigare med Skype-samtal i 4G, det var ju rätt hackigt, säger han.

Problem med integration och gränssnitt

Allt fungerar dock inte helt smärtfritt för tillfället. Vad skulle då kunna fungera bättre?

– Just nu är det integrationen mellan de som sitter i Skype för företag och de som sitter i Teams, den funkar knappt alls, säger André Isberg.

Även gränssnittet anser han ibland vara ett störningsmoment.

– Den ena delen är när jag jobbar med dokument, den andra delen är telefoni och chat. Om jag sitter med ett dokument och ska chatta med någon måste jag byta fönster, det blir lite ineffektivt. Framför allt chatten tycker jag att man skulle haft som ett eget fönster, den använder man ju hela tiden – man kan ju sitta och chatta med 50 personer samtidigt som man vill jobba i Planner, säger André Isberg.

Tvingar fram bytet

André Isberg ser i huvudsak två anledningar till att gå över till Microsoft Teams. En anledning är att kvalitén på videomöten och ljud är mycket bättre, den andra är att det i princip inte finns något val.

– Framför allt är det för att Microsoft tvingar fram övergången, de kommer ju att stänga ned Skype för företag för alla som är under 500 anställda eller så. Men sedan finns det ju bra funktioner, som Planner och så vidare. Chatten är också en viktig del, säger André Isberg.

Vad är då nästa steg för Zelly när det kommer till Microsoft Teams?

– Vi har lite utmaningar med migreringen från Skype till Teams, men det är snart på plats. När det funkar kör vi på ett tag, sedan är nästa steg att få in växeln. Då kan vi ju stänga ned vår gamla Telia-lösning. Användarna sitter ju i Teams hela tiden, så då kan man ha telefoni och växel där också – ett system mindre, säger André Isberg.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.