Sony Ericsson tar sikte på Samsung

Sony Ericsson räknar med att bli en av världens tre största mobiltillverkare inom en inte allt för avlägsen framtid. Men det gäller att inte vara desperat i jakten på marknadsandelar. Det sa Sony Ericssons vd Miles Flint när han startade årets upplaga av 3GSM World Congress.

Sony Ericsson tar sikte på Samsung

I år var Sony Ericsson först ut bland de stora att hålla sitt pressmöte under 3GSM i Barcelona. Men söndagskvällen var helt i avsaknad av nyheter. Den svensk-japanska mobiltillverkaren släppte redan förra veckan sina senaste tillskott i produktportföljen (se länkad artikel). Inte heller nämndes några nya samarbeten eller vad Sony Ericsson har för planer med UIQ och smartphones-segmentet. Trots att köpet blev klart för en vecka sedan.

Firar fem år

I stället fick Miles Flint för första gången sällskap på scen med Ericssons vd Carl-Henric Svanberg och Sonys Sir Howard Stringer. Där pratades det om nyckeln till framgång med ett så kallat joint venture-bolag. Trots allt är det inte fler än hälften av dylika samarbeten som håller, enligt Sony Ericsson, som nu firar fem år med en rekordrapport i ryggen.

– Föräldrarna har hållit ihop och vill åt samma håll. Det bästa från Sony har mött det bästa från Ericsson och det har aldrig varit något problem, framhåller Carl-Henric Svanberg. Vi har nyligen valt att förlänga samarbetet som vi gav fem år att fungera.

Men frågan om det blir fler liknande samarbeten framöver får bara luddiga svar, trots journalisternas påtryckningar. Det är inte omöjligt, enligt Carl-Henric Svanberg.

Jakt efter andelar

I fjol drog Sony Ericsson ifrån LG Electronics globalt när det gäller marknadsandelar. Nu siktar Miles Flint på nästa asiatiska tillverkare, Samsung, som innehar tredjeplatsen bland världens största. Sony Ericssons mål är att bli en av de tre största inom en inte allt för snar framtid.

Men det gäller att inte vara desperat i jakten på marknadsandelar, poängterar Miles Flint.

– Vi ska inte ta marknadsandelar utan att tjäna pengar. Vi har en hög avkastning på våra mobiltelefoner och ska behålla den även på nya tillväxtmarknader, säger Miles Flint.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.